برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1389 , دوره  4 , شماره  2 ; از صفحه 129 تا صفحه 133 .
 
عنوان مقاله: 

اثر محتواي عاطفي تكاليف بر عملكرد حافظه آشكار و ناآشكار دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
 
چکیده: 
مقدمه: به منظور بررسي تفاوت تاثير رويداد هاي خوشايند و ناخوشايند در حافظه، اين پژوهش به بررسي تاثير محتواي عاطفي تكاليف بر عملكرد حافظه آشكار و ناآشكار دانشجويان پرداخت.روش: اين پژوهش از نوع آزمايشي است و با انتخاب و تخصيص تصادفي 90 نفر از دانشجويان به صورت انفرادي اجرا شد. به هر آزمودني يكي از تكاليف داراي بار عاطفي مثبت، خنثي يا منفي داده شد. سپس با دو روش براي سنجش حافظه آشكار و حافظه ناآشكار، ميزان يادآوري تكاليف عاطفي اندازه گيري شد.يافته ها: تكليف عاطفي (مثبت، منفي و خنثي) تاثير متفاوتي بر عملكرد حافظه آشكار و ناآشكار داشتند. در حافظه آشكار، بهترين عملكرد مربوط به تكاليف عاطفي مثبت و كمترين عملكرد حافظه، در تكليف منفي بود. عملكرد حافظه ناآشكار در هر دو نوع تكاليف عاطفي مثبت و منفي بهتر از تكليف خنثي بود.نتيجه گيري: حافظه آشكار نسبت به مسايل عاطفي مثبت و خوشايند بيشترين كارآيي را دارد؛ كمترين ميزان كارآيي حافظه مربوط به مسايل عاطفي ناخوشايند و منفي است. در حافظه ناآشكار خوشايند (مثبت) يا ناخوشايند (منفي) بودن مسايل عاطفي موجب بهتر به خاطر سپردن اطلاعات مي شود، اما مطالبي كه داراي محتواي خنثي هستند، كمترين ميزان تاثيرگذاري را بر حافظه ناآشكار دارند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

زارع، ح.، و مهدویان، ع.، و نهروانیان، پ. (1389). اثر محتوای عاطفی تکالیف بر عملکرد حافظه آشکار و ناآشکار دانشجویان. مجله علوم رفتاری, 4(2), 129-133. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=105231



Vancouver : کپی

زارع حسین، مهدویان علیرضا، نهروانیان پروانه. اثر محتوای عاطفی تکالیف بر عملکرد حافظه آشکار و ناآشکار دانشجویان. مجله علوم رفتاری. 1389 [cited 2021December04];4(2):129-133. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=105231



IEEE : کپی

زارع، ح.، مهدویان، ع.، نهروانیان، پ.، 1389. اثر محتوای عاطفی تکالیف بر عملکرد حافظه آشکار و ناآشکار دانشجویان. مجله علوم رفتاری, [online] 4(2), pp.129-133. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=105231.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 158 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی