7 SID.ir | ارزيابي مدل كولي جهت بر آورد شاخص فرسايش زايي ناشي از يك رگبار منفرد در حوضه درياچه اروميه
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي مدل كولي جهت بر آورد شاخص فرسايش زايي ناشي از يك رگبار منفرد در حوضه درياچه اروميه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه خاکشنا‌سی، دا نشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز
 
چکیده: 

براي محاسبه فرسايش خاك تحقيقات زيادي صورت گرفته كه يكي از مهمترين آنها استفاده از معادله جهاني فرسايش خاك (USLE) مي‌باشد. تمام عوامل اين معادله را مي‌توان با استفاده از شرايط منطقه و نمودارها و جدولهاي مربوطه تعيين نمود به جز پارامتر شاخص فرسايش‌زايي باران، كه تابع شرايط باران هاي هر منطقه مي‌باشد و بايستي براي آن محاسبه گردد. اين شاخص را از تحليل آمار باران سنجهاي ثبات بدست مي آورند. ولي اين اطلاعات به اندازه كافي در دسترس نبوده و محاسبه از اين طريق بسيار وقت گير است. تلاشهاي زيادي جهت محاسبه اين شاخص با استفاده از اطلاعات بارندگي انجام شده، يكي از اين راهها استفاده از مدل كولي است كه از روي ارتفاع باران و مدت بارش اين شاخص را محاسبه مي‌نمايد. در اين تحقيق رگبارهاي 19 ايستگاه باران ‌نگار ثبات موجود در حوضه استخراج شد و بارش كليه رگبارها از بدو تاسيس هر ايستگاه به فواصل 15 تقسيم، و شدت 15 دقيقه‌اي و انرژي آن، حداكثر شدت 30 دقيقه‌اي، انرژي كل رگبار و در نتيجه شاخص فرسايش‌زايي هر رگبار محاسبه گرديد. در نهايت مدل كولي كه براساس ارتفاع بارندگي و زمان تداوم بارش، شاخص فرسايش‌زايي هر رگبار را محاسبه مي‌نمايد ارزيابي گرديد. مدل مزبور با ميانگين ضريب R2 برابر 0.99 در كليه ايستگاه‌ها در سطح يك درصد معني دار بود و در مقايسه با ساير نقاط جهان تطابق بسيار خوبي با خصوصيات رگباري حوضه مزبور دارد. ضرايبα ، β و γ مدل به ترتيب با ميانگين 0.15، 2.31، 0.83 محاسبه و انتخاب گرديد، كه با استفاده از عمق بارندگي بر حسب ميلي‌متر، زمان تداوم بارش برحسب ساعت، شاخص فرسايش‌زايي هر رگبار منفرد را در حوضه درياچه اروميه بر حسب مگاژول ميلي‌متر بر هكتار ساعت محاسبه مي‌نمايد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 87
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی