5 SID.ir | چارچوبي براي پژوهش در اخلاق رسانه
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

چارچوبي براي پژوهش در اخلاق رسانه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
 
چکیده: 

زمينه: اين مقاله با تفكيك دو مفهوم «اخلاقيات» و «اخلاق» در پي آن است كه به ابعاد و زمينه هاي كاربرد مقوله اخلاق در رسانه بپردازد. بر اين اساس مقاله، اصول بنيادين تاثيرگذار در اخلاق رسانه و عوامل برون رسانه اي موثر در ساخت و نقش آن مورد بررسي قرار مي دهد و با تكيه بر نظريه هنجاري مسووليت اجتماعي، مقوله اخلاق رسانه را فراتر از مفهوم فردي اخلاقي و اخلاق روزنامه نگاران، منفرد مي بيند.
روش كار: دو منبع از آخرين منابع درباره «اخلاق رسانه» و «اخلاق روزنامه نگاري» از «دايره المعارف بين المللي ارتباطات» مبناي بررسي و نقد اين دو مفهوم قرار گرفته است، هم چنين، با مروري بر ساير منابع معتبر فارسي و انگليسي چارچوب مفهومي جديدي براي پژوهش هاي اخلاقي در حوزه رسانه ها و تدوين مقررات اخلاق حرفه اي عرضه شده است
نتيجه گيري: اين مقاله تغيير هسته مركزي اصول اخلاقي رسانه را از تمركز بر روزنامه نگاران به تمركز بر نهادها از جمله نهادهاي رسانه اي، دولت ها و نهادهاي بين المللي لازم مي داند و بر آن اساس، چارچوبي براي تدوين مقررات اخلاق كاربردي در قالب اخلاق شناسي حرفه اي ارايه مي دهد، چارچوبي كه با تكيه بر چهار اصل آگاهي دهي عمومي، آزادي مطبوعات، بيان حقيقت و احترام به حيثيت فردي و زندگي خصوصي مي تواند فضاهاي متكثر و متنوع رسانه اي را در بر بگيرد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 315
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی