برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

رسانه هاي جمعي و هويت ملي مطالعه موردي دانشجويان دانشگاه اصفهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 
پژوهش حاضر، به دنبال بررسي تاثير استفاده از رسانه هاي گروهي و شبکه هاي ارتباط جمعي بر هويت ملي بوده است. به منظور بررسي اين رابطه، از نظرات آندرسون، رايزمن، گيدنز و انگلهارت استفاده شده است. اين پژوهش به صورت پيمايشي و با استفاده از توزيع پرسشنامه در ميان دانشجويان دانشگاه اصفهان، در سال تحصيلي 88-1387 انجام شده است. نمونه گيري در مرحله اول، با روش طبقه بندي شده و در مرحله دوم، به صورت سهميه اي انجام گرفته و حجم نمونه 490 نفر بوده است. آزمون فرضيه ها نشان مي دهد بين استفاده از رسانه هاي جمعي و هويت ملي، رابطه وجود دارد. به اين ترتيب که افراد استفاده کننده از رسانه هاي داخلي، در سازه هويت ملي نمره بالايي دريافت کرده اند و بر عکس، نمره افراد استفاده کننده از رسانه هاي خارجي در اين سازه، نمره پاييني بوده است. اين يافته، نشان دهنده تغيير نگرش ها به سمت الگوها و گرايش هاي جديد است. همچنين براي بررسي فرضيه ها از تحليل رگرسيون استفاده شده است. يافته هاي تجربي نشان مي دهد که از ميان متغيرهاي اثرگذار بر هويت ملي، به ترتيب، جنس، ميزان استفاده از رسانه هاي خارجي، ميزان استفاده از رسانه هاي داخلي، سن و وضعيت تاهل در تعيين گرايش هويت ملي، از سهم بيشتري برخوردار بوده اند.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ربانی، ع.، و ربانی خوراسگانی، ر.، و حسنی، م. (1388). رسانه های جمعی و هویت ملی مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه اصفهان. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش), 16(2 (پیاپی 58)), 65-93. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=103471



Vancouver : کپی

ربانی علی، ربانی خوراسگانی رسول، حسنی محمدرضا. رسانه های جمعی و هویت ملی مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه اصفهان. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش). 1388 [cited 2022January26];16(2 (پیاپی 58)):65-93. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=103471



IEEE : کپی

ربانی، ع.، ربانی خوراسگانی، ر.، حسنی، م.، 1388. رسانه های جمعی و هویت ملی مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه اصفهان. پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش), [online] 16(2 (پیاپی 58)), pp.65-93. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=103471.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 300 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی