برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير [تناوب هاي استراحتي مختلف] زمان هاي بازيافت متفاوت بر عملکرد [حرکت] پرس سينه دانشجويان تمرين کرده در نوبت هاي متوالي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
در تمرين هاي با وزنه، توانايي توليد بيشترين نيروي عضلاني و انجام حجم بيشتر تمرين به زمان استراحت بين نوبت هاي تمرين وابسته است. بدين منظور جهت مقايسه تاثير سه زمان بازيافت متفاوت [تناوب استراحتي مختلف] بر عملکرد حرکت پرس سينه در نوبت هاي متوالي با بار 90 درصد يک تکرار بيشينه، 17 دانشجوي ورزيده دانشگاه گيلان با ميانگين سن 21.92±1.89 سال، قد 176.53±4.5 سانتي متر و وزن 76.98±5.95 کيلوگرم به صورت داوطلبانه در اين پژوهش شرکت کردند. همه آزمودني ها چهار جلسه تمرين پرس سينه با 48 ساعت استراحت بين هر جلسه انجام دادند. در جلسه اول بعد از آشنايي آزمودني ها با نحوه اجراي پروتکل، يک تکرار بيشينه آنها اندازه گيري شد. در طول سه جلسه بعد، آزمودني ها پس از گرم کردن در هر جلسه، يکي از چهار نوبت حرکت پرس سينه را با وزنه معادل 90 درصد يک تکرار بيشينه تا سر حد خستگي اجرا کردند. در هر جلسه، يکي از زمان هاي بازيافت متفاوت [تناوب هاي استراحتي] 90، 150 و 240 ثانيه اي بين نوبت ها به صورت تصادفي استفاده شد و تعداد تکرارها در نوبت هاي مذکور ثبت گرديد. براي تجزيه و تحليل آماري از آزمون تحليل واريانس با اندازه گيري هاي مکرر و آزمون تعقيبي LSD استفاده شد. عملکرد حرکت پرس سينه (توانايي حفظ تکرار) بر حسب درصد، (نسبت تعداد تکرارهاي انجام گرفته در هر نوبت بر تکرارهاي انجام شده در نوبت اول ضرب در صد) محاسبه شد. يافته ها نشان داد هر سه زمان بازيافت [تناوب استراحتي] مورد استفاده، سبب کاهش تعداد تکرارها در نوبت هاي متوالي مي شود و تفاوت معني داري بين عملکرد [حرکت] پرس سينه بين نوبت هاي متوالي وجود دارد (P<0.001). همچنين، عملکرد [حرکت] پرس سينه با استفاده از زمان بازيافت [تناوب استراحتي] 240 ثانيه اي در مقايسه با تناوب هاي استراحتي 90 و 150 ثانيه اي به طور معني داري، بهتر است (P<0.001). در مقايسه با زمان بازيافت [تناوب استراحتي] 90 ثانيه، عملکرد حرکت پرس سينه با استفاده از زمان بازيافت [تناوب استراحتي] 150 ثانيه اي نيز بهتر است (P<0.001).با توجه به نتايج پژوهش حاضر مي توان توصيه نمود هنگامي که هدف افزايش قدرت عضلات درگير در تمرين پرس سينه است، 240 ثانيه استراحت بين نوبت هاي تمرين در نظر گرفته شود تا تکرارها در نوبت هاي متوالي حفظ شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

صابری، ی.، و میرزایی، ب.، و اراضی، ح. (1388). تاثیر [تناوب های استراحتی مختلف] زمان های بازیافت متفاوت بر عملکرد [حرکت] پرس سینه دانشجویان تمرین کرده در نوبت های متوالی. پژوهشنامه فیزیولوژی ورزشی کاربردی (پژوهشنامه علوم ورزشی), 5(10), 37-48. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=102999



Vancouver : کپی

صابری یاسر، میرزایی بهمن، اراضی حمید. تاثیر [تناوب های استراحتی مختلف] زمان های بازیافت متفاوت بر عملکرد [حرکت] پرس سینه دانشجویان تمرین کرده در نوبت های متوالی. پژوهشنامه فیزیولوژی ورزشی کاربردی (پژوهشنامه علوم ورزشی). 1388 [cited 2022January23];5(10):37-48. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=102999



IEEE : کپی

صابری، ی.، میرزایی، ب.، اراضی، ح.، 1388. تاثیر [تناوب های استراحتی مختلف] زمان های بازیافت متفاوت بر عملکرد [حرکت] پرس سینه دانشجویان تمرین کرده در نوبت های متوالی. پژوهشنامه فیزیولوژی ورزشی کاربردی (پژوهشنامه علوم ورزشی), [online] 5(10), pp.37-48. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=102999.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 120 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی