برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي مقايسه اي تفكر انتقادي و خودكارآمدي دانشجويان رشته هاي هنري و غيرهنري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسي مقايسه اي تفكر انتقادي و خودكارآمدي دانشجويان رشته هاي هنري و غيرهنري بوده است. جامعه پژوهش، شامل كليه دانشجويان دختر مقطع كارشناسي دانشگاه كاشان در سال تحصيلي 87-88 است كه از ميان آنها نمونه اي مشتمل بر 320 دانشجو 160) دانشجوي رشته هنري و 160 دانشجوي رشته غيرهنري) با استفاده از نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند كه در سن، جنس و پايه تحصيلي همتا شده اند. روش تحقيق از  نوع علي- مقايسه اي است. ابزارهاي سنجش در اين تحقيق، شامل پرسشنامه مشخصات عمومي، آزمون مهارت هاي تفكر انتقادي كاليفرنيا- فرم ب و مقياس خودكارآمدي شرر بوده است. براي تجزيه و تحليل داده ها از شاخص هاي آمار توصيفي (فراواني، ميانگين، انحراف معيار) و آمار استنباطي (آزمون (t استفاده شده است. نتايج حاصل از تحليل داده ها نشان داد كه دانشجويان رشته هاي هنري در مقايسه با دانشجويان رشته هاي غيرهنري از تفكر انتقادي و خودكارآمدي بالاتري برخوردارند، همچنين دانشجويان رشته هاي هنري نسبت به دانشجويان رشته هاي غيرهنري نمره هاي بالاتري در خرده مقياس هاي تفكر انتقادي كسب كردند. نتايج اين پژوهش، مويد آن است كه آموزش هنر، بر رشد تفكر انتقادي و خودكارآمدي تاثير به سزايي دارد و به تثبيت جايگاه والاي هنر در نظام آموزشي كمك مي كند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

تمنایی فر، م.، و امینی، م.، و یزدانی کاشانی، ز. (1387). بررسی مقایسه ای تفکر انتقادی و خودکارآمدی دانشجویان رشته های هنری و غیرهنری. پژوهش در نظام های آموزشی, 2(4), 75-89. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=102754



Vancouver : کپی

تمنایی فر محمدرضا، امینی محمد، یزدانی کاشانی زینب. بررسی مقایسه ای تفکر انتقادی و خودکارآمدی دانشجویان رشته های هنری و غیرهنری. پژوهش در نظام های آموزشی. 1387 [cited 2021November27];2(4):75-89. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=102754



IEEE : کپی

تمنایی فر، م.، امینی، م.، یزدانی کاشانی، ز.، 1387. بررسی مقایسه ای تفکر انتقادی و خودکارآمدی دانشجویان رشته های هنری و غیرهنری. پژوهش در نظام های آموزشی, [online] 2(4), pp.75-89. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=102754.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 112 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی