برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1387 , دوره  4 , شماره  11 ; از صفحه 77 تا صفحه 109 .
 
عنوان مقاله: 

الگوي مصرف و هويت دختران جوان شهري: مطالعه اي درباره دختران شيراز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
با توجه به اهميت مصرف در جامعه جديد در تعريف هويتهاي مدرن به خصوص براي جوانان که قشري خلاق و مهم در هر جامعه اي مخصوصا در حوزه مصرف محسوب مي شوند، مطالعه و بررسي الگوهاي مصرفي دختران جوان به نظر ضروري مي رسد. سوال اصلي مقاله حاضر اين است که دختران جوان شهري براساس چه الگوهايي در زمينه هاي مصرف فرهنگي، مصرف زمان در اوقات فراغت و مصرف مادي عمل کرده و آيا مي توان الگوهاي متفاوتي براساس هويتهاي ملي، ديني و جنسيتي بين آنها تشخيص داد. ابتدا مباني نظري و پيشينه تحقيق در اين زمينه بررسي گرديد و سپس با توجه به سوالات تحقيق پرسشنامه اي طراحي و در ميان 382 نفر از دختران مجرد 30-15 ساله در شيراز توزيع و تکميل گرديد. نتايج 8 الگوي متمايز مصرف را به دست مي دهد که ارتباط آنها با متغيرهاي زمينه اي (سن، ميزان درآمد خانواده در ماه، بعد خانواده، وضعيت اشتغال، محل تولد) بررسي شده و دسته بنديهايي صورت گرفته است. به علاوه اين الگوهاي مصرف با وضعيتهاي هويتي پاسخگويان (هويت ملي، ديني، جنسيتي  و طبقاتي) نيز رابطه دارد.نتايج تحقيق نشان مي دهد که الگوهاي مصرفي بيشترين اقبال را در ميان دختران داشته اند که شامل فعاليتهايي هستند که کمتر هزينه بر بوده، در زمينه خانوادگي قابليت انجام داشته باشد و نشان دهنده هويت ملي و مذهبي متوسط و هويت جنسيتي جديد بوده واز تصورات کاملا سنتي از زن فاصله گرفته باشد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

زاهدزاهدانی، س.، و سروش، م. (1387). الگوی مصرف و هویت دختران جوان شهری: مطالعه ای درباره دختران شیراز. مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 4(11), 77-109. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=102437



Vancouver : کپی

زاهدزاهدانی سعید، سروش مریم. الگوی مصرف و هویت دختران جوان شهری: مطالعه ای درباره دختران شیراز. مطالعات فرهنگی و ارتباطات. 1387 [cited 2022January28];4(11):77-109. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=102437



IEEE : کپی

زاهدزاهدانی، س.، سروش، م.، 1387. الگوی مصرف و هویت دختران جوان شهری: مطالعه ای درباره دختران شیراز. مطالعات فرهنگی و ارتباطات, [online] 4(11), pp.77-109. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=102437.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 301 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی