برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش حل مساله شناختي - اجتماعي بر بهبود روابط بين فردي تغيير رفتارهاي اجتماعي و ادراک خودکارآمدي دانش آموزان مبتلا به ناتواني يادگيري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اصفهان، خیابان هزارجریب، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
 
چکیده: 

هدف: هدف اين پژوهش، بررسي تاثير آموزش حل مساله شناختي - اجتماعي بر بهبود روابط بين فردي و ادراک خودکارآمدي کودکان مبتلا به ناتواني يادگيري بود.
روش: به شيوه آزمايشي با طرح پيش آزمون - پس آزمون و پي گيري با گروه شاهد اجرا شد. نمونه پژوهش 30 دانش آموز دختر و پسر مراجعه کننده به مرکز اختلال يادگيري شهر اصفهان بودند که به وسيله مسوولان مدارس ابتدايي که قبلا با نشانگان ناتواني هاي يادگيري آشنا شده بودند، شناسايي و سپس به مرکز ارجاع شدند. اين دانش آموزان به وسيله گروهي متشکل از دو روان شناس، دو روان پزشک، دو کارشناس ناتواني هاي يادگيري و يک کارشناس گفتاردرماني، بر اساس نمره هوش در آزمون وکسلر، انحراف از ميانگين کلاسي و فهرست وارسي ناتواني هاي يادگيري
DSM-IV-TR و آزمون هاي غيررسمي در سه حوزه خواندن، نوشتن و رياضي براي شرکت در تحقيق انتخاب شدند. از اين 30 نفر، 15 نفر به طور تصادفي در گروه آزمايش و 15 نفر در گروه شاهد قرار گرفتند. گروه آزمايش با دو روش SLAM و FAST در زمينه حل تعارضات بين فردي، شناخت و تنظيم هيجانات و مقابله با احساس تنهايي، طي ده جلسه متوالي (هفته اي يک جلسه)، تحت آموزش مداخله شناختي به شيوه حل مساله اجتماعي قرار گرفت، ولي در مورد گروه شاهد مداخله اي نشد.
يافته ها: تحليل کوواريانس نشان داد که شناخت و تنظيم هيجانات و آموزش حل مساله اجتماعي با شيوه شناختي، به طور معناداري عملکرد دانش آموزان مبتلا به ناتواني يادگيري را در زمينه افزايش حل مساله اجتماعي
(p≤0.001)، کاهش رفتارهاي نامطلوب پرخاشگري (p≤0.001) و کناره گيري (p≤0.001) و نيز تغيير اهداف اجتماعي بهبود مي بخشد (p≤0.001). نتايج همچنين نشانگر بهبود داوري دانش آموزان و افزايش خودکارآمدي اجتماعي آنان در زمينه سازگاري و افزايش رفتار دوستانه بود (p≤0.001).
نتيجه گيري: از آنجا که دانش آموزان مبتلا به ناتواني يادگيري، علاوه بر مشکلات تحصيلي، افسردگي و تنهايي را تجربه مي کنند و نسبت به دانش آموزان عادي از عزت نفس کمتري برخوردارند، مداخله فوق مي تواند به بهبود روابط بين فردي آنها کمک کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 295
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی