برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي ساختار سوال هاي چند گزينه اي آزمون دستياري در دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
 
چکیده: 

زمينه و هدف: آزمون هاي چند گزينه اي رايج ترين روش ارزشيابي دانشجويان در مراکز آموزش عالي به ويژه در دانشگاه هاي علوم پزشکي مي باشند. اين نوع سوال ها اگر به دقت و مطابق با قواعد آزمون سازي تهيه شوند وسيله معتبري براي ارزشيابي دانشجويان خواهند بود. اين پژوهش با هدف بررسي ساختار سوال هاي چند گزينه اي آزمون دستياري در دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز در سال 1386 انجام شد.
روش بررسي: در اين مطالعه توصيفي - مقطعي تعداد 2400 سوال چند گزينه اي آزمون دستياري از لحاظ ساختاري و همچنين طبقه بندي سطح هاي شناختي مورد بررسي قرار گرفت. تک تک سوال هاي آزمون، يک بار مطابق با يک چارچوب تدوين شده توسط کارشناسان مشتمل بر 15 بند، از نظر رعايت قواعد آزمون سازي، و يک بار نيز از نظر سنجش فرايندهاي پيچيده ذهني و قدرت تفسير و حل مساله مطابق با طبقه بندي بلوم مورد ارزيابي قرار گرفته و تعداد خطاهاي ساختاري سوال ها و همچنين تعداد سوال هاي با توکسونومي
I ،II  و III تعيين شد. براي تجزيه و تحليل داده ها از آمار توصيفي، ميانگين و خطاي معيار استفاده شد.
يافته ها: از 2400 سوال چند گزينه اي مورد بررسي، تعداد 402 سوال (
16.8 درصد) داراي اشكال هاي ساختاري بودند. بيشترين فراواني اشكال هاي ساختاري عبارت بودند از: عدم رعايت نكته هاي دستوري در ساقه و گزينه ها (20.4 درصد)، استفاده از فعل هاي منفي در ساقه سوال (18.4 درصد) و عدم رعايت طول گزينه ها (18.4 درصد). فقط در 28 درصد سوال ها فرايندهاي پيچيده ذهني و قدرت تفسير (تاکسونوميII  و III) مورد سنجش قرار گرفته بود. در71.9  درصد سوال ها فقط محفوظ هاي فراگير (تاکسونومي I) سنجش شده بود.
نتيجه گيري: سوال هاي چند گزينه اي آزمون دستياري داراي اشكال هاي ساختاري بوده و عمدتا در سطح هاي پايين شناختي تهيه شده اند، اين نتايج نشان مي دهد که سوال هاي اين آزمون نياز به بازنگري و تحول دارد
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شکورنیا، ع.، و مظفری، ع.، و خسروی بروجنی، آ. (1388). بررسی ساختار سوال های چند گزینه ای آزمون دستیاری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مجله علمی پزشکی جندی شاپور, 8(4 (مسلسل 63)), 491-502. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=100837



Vancouver : کپی

شکورنیا عبدالحسین، مظفری علیرضا، خسروی بروجنی آذر. بررسی ساختار سوال های چند گزینه ای آزمون دستیاری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مجله علمی پزشکی جندی شاپور. 1388 [cited 2021November29];8(4 (مسلسل 63)):491-502. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=100837



IEEE : کپی

شکورنیا، ع.، مظفری، ع.، خسروی بروجنی، آ.، 1388. بررسی ساختار سوال های چند گزینه ای آزمون دستیاری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مجله علمی پزشکی جندی شاپور, [online] 8(4 (مسلسل 63)), pp.491-502. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=100837.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 187 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی