برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1387 , دوره  1 , شماره  4 ; از صفحه 99 تا صفحه 117 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي آسيب شناسانه باورهاي غيرمنطقي دانشجويان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
پژوهش حاضر به بررسي باورهاي غيرمنطقي دانشجويان دانشگاه شيراز در سال 1388 مي پردازد. به منظور دستيابي به اهداف پژوهش از ميان دانشجويان دختر و پسر تعداد 400 نفر به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب شدند. که از اين تعداد 311 نفر (با 89 نفر افت نمونه) به پرسشنامه باورهاي غيرمنطقي جونز (IBT) پاسخ کامل دادند.براي تجزيه و تحليل داده ها از آزمون غيرپارامتريک فريدمن استفاده شد. رتبه آزمودني ها در فاکتورهاي ده گانه باورهاي غيرمنطقي و در سوالات هر عامل به طور جداگانه با هم مقايسه شد. نتايج نشان مي دهد:1. مولفه هاي کمال گرايي (P)، نگراني توام با اضطراب (AO)، انتظار بيش از حد از خود (HSE)، واکنش عاجزانه به ناکامي (FR) و آمادگي براي سرزنش (BP)، به ترتيب بالاترين رتبه را در ميان مولفه هاي باورهاي غيرمنطقي جونز از آن خود کرده اند. اين نتيجه گوياي آن است که آزمودني ها در اين پنج مولفه در مقايسه با ساير مولفه ها غيرمنطقي تر فکر مي کنند. بي مسوليتي عاطفي (EI) و به ترتيب اجتناب از مشکل (PA)، توقع تاييد از ديگران (DA)، درماندگي در برابر تغيير (HC)، وابستگي (D) پايين ترين رتبه را از آن خود کرده که نشان مي دهد باورهاي غيرمنطقي آزمودني ها در اين مولفه ها در مقايسه با ساير مولفه ها کمتر است.2. طبق يافته هاي پژوهش حاضر، جنسيت در ميزان باورهاي غيرمنطقي تاثير ندارد. نتايج نشان مي دهد هر دو گروه از دانشجويان دختر و پسر در مولفه کمال گرايي (P) و به ترتيب در مولفه هاي انتظار بيش از حد از خود (HSE) و نگراني زياد توام با اضطراب (AO) بالاترين رتبه و در مولفه بي مسوليتي عاطفي (EI) و به ترتيب اجتناب از مشکل (PA) و توقع تاييد از ديگران (DA) پايين ترين رتبه را از آن خود کرده اند.3. همچنين نتايج بيانگر آن است ميزان و نوع پاسخ هاي دختران و پسران به سوالات تشکيل دهنده مولفه هاي ده گانه جونز به صورت معناداري متفاوت است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فیاض، ا.، و کیانی، ژ. (1387). بررسی آسیب شناسانه باورهای غیرمنطقی دانشجویان . راهبرد فرهنگ, 1(4), 99-117. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=100517



Vancouver : کپی

فیاض ایراندخت، کیانی ژاله. بررسی آسیب شناسانه باورهای غیرمنطقی دانشجویان . راهبرد فرهنگ. 1387 [cited 2021December09];1(4):99-117. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=100517



IEEE : کپی

فیاض، ا.، کیانی، ژ.، 1387. بررسی آسیب شناسانه باورهای غیرمنطقی دانشجویان . راهبرد فرهنگ, [online] 1(4), pp.99-117. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=100517.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 278 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی