پژوهش حاضر با هدف مقایسه پاسخ کودکان با اختلالات یادگیری و کودکان عادی در آزمون استروپ انجام گرفت. آزمودنی های پژوهش شامل 65 دانش آموز (15 نفر با ناتوانی خواندن، 15 نفر با ناتوانی نوشتن، 15 نفر با ناتوانی ریاضی و 20 نفر عادی) پایه پنجم ابتدایی بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و با مصاحبه تشخیصی و اجرای آزمون مشکلات یادگیری کلورادو، انتخاب شدند. سپس بر روی نمونه انتخاب شده آزمون استروپ اجرا شد و زمان واکنش آزمودنی ها و تعداد خطاها ثبت گردید. داده های پژوهشی با روش همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین مشکلات یادگیری آزمودنی ها با میزان خطا و مدت زمان پاسخ گویی به تکلیف استروپ رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد و تفاوت عملکرد گروه های مورد مطالعه (عادی، ریاضی، خواندن و نوشتن) در کارت های شماره 1، 3، 4، خطا در کارت های شماره 3 و 4، مدت زمان کل پاسخ گویی و تعداد خطای کل معنی دار است. نتایج این پژوهش قابلیت احتمالی آزمون استروپ در شناسایی و تشخیص کودکان دچار اختلالات یادگیری را نشان می دهد و همچنین می تواند به درمانگران در نوع و میزان مداخلات متناسب مدد رساند.