زمینه و هدف: پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از بروز ناتوانی های یادگیری دانش آموزان یکی از شاخص های مهم در ارزشیابی آموزش وپرورش است و در این نظام برای رسیدن به هدف بیان شده، کوشش های فراوانی صورت می گیرد. هدف پژوهش حاضر تبیین پیشرفت تحصیلی براساس باورهای فراشناختی با معنای تحصیل در دانش آموزان پسر پایه یازدهم بود. روش بررسی: این پژوهش به روش توصیفی همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش را 3015 نفر از دانش آموزان پسر پایه یازدهم مدارس ناحیه دو شهر رشت در سال تحصیلی 1398-99 تشکیل دادند که از بین آن ها تعداد 600 نفر نمونه واجد شرایط و داوطلب به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و وارد مطالعه شدند. جمع آوری داده های لازم با استفاده از میانگین معدل پایان ترم دانش آموزان و پرسش نامه باورهای فراشناختی (ولز و کاترایت-هاتن، 2004) و پرسش نامه معنای تحصیل (هندرسون-گینک و اسمیت، 2006) صورت گرفت. به منظور تحلیل داده ها علاوه بر شاخص های آمار توصیفی، از همبستگی اسپیرمن و مدل سازی معادلات ساختاری در سطح معناداری 0٫, 05 و نرم افزارهای SPSS نسخه 24 و Smart Pls نسخه 3 استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد، در کل نمونه تمامی ضرایب مسیر از لحاظ آماری معنا دار است (0٫, 001>p). ازطرفی نتایج مشخص کرد، باورهای فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی اثر مثبت دارد (0٫, 333=β,و 0٫, 001>p)؛ همچنین باورهای فراشناختی بر معنای تحصیل دارای تاثیر مثبت است (0٫, 692=β,و 0٫, 001>p) و معنای تحصیل بر پیشرفت تحصیلی اثر مثبت دارد (0٫, 401= β, و 0٫, 001>p). نتیجه گیری: براساس یافته های این پژوهش نتیجه گیری می شود، برای تبیین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، می توان به نقش باورهای فراشناختی و معنای تحصیل توجه کرد. سازمان ها و افرادی مانند آموزش و پرورش، پژوهشگاه مطالعات تعلیم و تربیت، روان شناسان، مشاوران و اولیای دانش آموزان می توانند از نتایج این پژوهش استفاده کنند.