فیلترها/جستجو در نتایج    

فیلترها

سال

بانک‌ها




گروه تخصصی











متن کامل


نویسندگان: 

شهیم سیما

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    13-14
  • صفحات: 

    122-153
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1219
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1219

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کجباف محمدباقر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2-1
  • صفحات: 

    41-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    665
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 665

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    138-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    6611
  • دانلود: 

    2632
چکیده: 

این پژوهش با هدف تهیه جداول هنجار مقیاس هوش وکسلر چهار (WISC-IV)، برای دانش آموزان 16-6 سال استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. با توجه به آمار دانش آموزان مناطق 16 گانه در دوره ابتدایی، راهنمایی و اول دبیرستان 872 نفر به عنوان نمونه پژوهش به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. ابزار اندازه گیری مقیاس هوش وکسلر چهار، مقیاس هوش وکسلر کودکان - تجدید نظرشده، و ماتریس های پیشرونده ریون، بود. برای تهیه جداول رتبه نمرات با استفاده از تبدیل غیر خطی به Z و T تبدیل شد. سپس برای 15 زیر مقیاس نمراتی با میانگین 10 و انحراف معیار 3 تهیه و نهایتا به نمراتی با میانگین 100 و انحراف معیار 15 تبدیل شد. و به این ترتیب جداول هنجار خرده آزمونها و هوشبهرها برای سنین مختلف از 6 تا 16 سال بدست آمد. بنابراین با کمک جداول هنجار تبدیل نمرات خام به نمرات معیار و نمرات هوشبهر، از جداول هنجار آن می توان برای ارزیابی هوشی کودکان 6 تا 16 سال در استان چهار محال و بختیاری و همچنین در ایران استفاده کرد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6611

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2632 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

شریفی طیبه | ربیعی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    59-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    5660
  • دانلود: 

    3579
چکیده: 

پژوهش حاضر به بررسی کاربرد آزمون هوشی وکسلر- 4 در تشخیص اختلالات یادگیری می پردازد. از بین دانش آموزان ارجاعی به مراکز اختلالات یادگیری دولتی استان چهارمحال و بختیاری 37 نفر که دارای اختلال در زبان نوشتاری، 34 نفر که دارای اختلال در ریاضی بودند، بعد از مصاحبه بالینی انتخاب شدند. 33 نفر دانش آموز عادی همتا شده با 71 دانش آموز دارای اختلال یادگیری جهت مقایسه انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش آزمون هوشی وکسلر- 4 می باشد که در استان چهارمحال و بختیاری انطباق و هنجاریابی شده است و از ویژگی های روان سنجی مناسبی برخوردار می باشد. نتایج پژوهش نشان داد: 1-در خرده آزمون های فراخنای ارقام و واژگان کودکان دارای اختلال در بیان نوشتاری بیش از یک انحراف معیار با میانگین فاصله داشتندکه عملکرد ضعیفی محسوب می شود. 2-در گروه دارای اختلال در ریاضی، آزمودنی ها عملکرد ضعیفی درخرده آزمون های طراحی با مکعب ها و مفاهیم تصویری داشتند. 3- هر سه گروه در خرده آزمون های اطلاعات عمومی و حساب عملکرد ضعیفی داشته اند. 4- در خرده آزمون های طراحی با مکعب ها و مفاهیم تصویری و همچنین هوش بهر استدلال ادراکی گروه دارای اختلال ریاضی به شکل معنی داری عملکرد ضعیف تری نسبت به دو گروه دیگر داشته اند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5660

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3579 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

ارمغان دانش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    5 (پی در پی 71)
  • صفحات: 

    469-476
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1544
  • دانلود: 

    1021
چکیده: 

زمینه و هدف: از مهم ترین عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر تاثیرات عمیق بر مغز و کارکردهای آن است. هدف این مطالعه مقایسه عملکرد شناختی بیماران مبتلا به اعتیاد و افراد عادی در آزمون هوشی وکسلر بزرگسالان بود. روش بررسی: در این مطالعه علی مقایسه ای 50 بیمار مبتلا به اعتیاد و 50 فرد سالم به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از آزمون هوش وکسلر بزرگسالان ارزیابی شدند. داده ها با آزمون آماری تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: در تمام خرده آزمون های عملی و کلامی به استثنای حافظه عملکرد گروه بیمار به طور معنی داری پایین تر از گروه سالم بود (p<0.05). میانگین و انحراف معیار نمره بهره هوش عملی، کلامی و کل نمره افراد گروه سالم به ترتیب، 85.38±7.56، 7.56±39.38 و 9.51±83.18 و در گروه بیمار به ترتیب، 6.91±76.54، 6.9±32.22، 7.6±75.66 بود (0.001=p). نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه، می توان گفت مصرف مواد مخدر باعث کاهش شدید و معنی دار عملکرد شناختی افراد می شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1544

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1021 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3 (پیاپی 43)
  • صفحات: 

    77-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    855
  • دانلود: 

    610
کلیدواژه: 
چکیده: 

مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی عملکرد شناختی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا و وسواسی-جبری سازمان بهزیستی و مقایسه آنان در خرده مقیاس های عملی و کلامی آزمون هوشی وکسلر بزرگسالان بود. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه ی و نمونه آماری شامل 24 آزمودنی در سال 1397 از مراکز بهزیستی شهر اراک و خمین بود که به روش نمونه گیری در دسترس و در دو گروه اسکیزوفرنیا(12نفر) و افراد وسواسی جبری(12) انتخاب شدند. آزمودنی ها با استفاده از آزمون هوشی وکسلر بزرگسالان ارزیابی شدند. یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی تک نمونه ای و تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که عملکرد بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا و وسواسی-جبری درهوشبهر و خرده مقیاس های کلامی و عملی به ترتیب از 100 به عنوان میانگین هوش کلامی و عملی و 10 به عنوان میانگین خرده مقیاس ها پایین تر بود. میانگین بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا نیز بطور معنادار پایین تر از مبتلایان به اختلال وسواسی-جبری بود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بیماران اسکیزوفرن در مقایسه با بیماران وسواسی-جبری در همه خرده مقیاس های کلامی و عملی، عملکرد شناختی پایین تری داشتند. اختلاف میانگین در خرده آزمون های عملی بارزتر از خرده مقیاس های کلامی بود. این نتیجه به بیماران تحت پوشش سازمان بهزیستی قابل تعمیم است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 855

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 610 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

تفکر و کودک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    323-3443
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    132
  • دانلود: 

    46
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف طراحی بسته ی آموزشی مبتنی بر مهارت های مغفول هوش کلامی در کتب فارسی دوره دوم ابتدایی و تعیین اثربخشی آن بر خرده مقیاس های هوشی وکسلر انجام شد. در این تحقیق از روش پژوهش ترکیبی( کیفی از نوع پدیدارشناسی و کمی از نوع آزمایشی) استفاده شد. در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته تا اشباع نظری و تحلیل مضمون، مهارت های مغفول هوش کلامی با 3 مضمون فراگیر شناسایی گردید. اعتبار مضامین از روش ممیزی کردن و فرمول اسکات تعیین گردید. بسته آموزشی بر اساس مهارت های مغفول در 15 جلسه تدوین و اعتبار آن از طریق روایی محتوایی تایید شد. در بخش کمی، بسته آموزشی روی 30 نفر از دانش آموزان پسر دوره دوم ابتدایی شهرستان فریدن(با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و چینش تصادفی در دو گروه) اجرا گردید. ابزار پژوهش شامل خرده مقیاس های واژگان، مفاهیم تصویری و حافظه عددی آزمون هوش وکسلر کودکان(IV) بود. داده ها با روش کوواریانس چندمتغیره و نرم افزار spss تحلیل گردید. نتایج حاکی از اثربخشی بسته آموزشی بر افزایش نمرات خرده مقیاس های مربوطه بود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 132

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 46 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    4 (پیاپی 62)
  • صفحات: 

    23-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2012
  • دانلود: 

    969
چکیده: 

هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی درمان بازخورد عصبی (نوروفیدبک) بر عملکرد کودکان دبستانی دارای اختلال یادگیری در مقیاس های آزمون وکسلر بود. این پژوهش با روش نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با یک گروه انجام شد. جامعه آماری این پژوهش همه کودکان مبتلا به اختلال یادگیری شهر اصفهان در سال 1393 بود که به مراکز مشاوره و درمانی این شهر مراجعه کرده و همچنین در پایه های اول تا پنجم ابتدایی مشغول به تحصیل بودند. از میان این مراجعان 15 نفر که دارای تشخیص اختلالات یادگیری بودند، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دستگاه نوروفیدبک و آزمون وکسلر کودکان فرم 4 استفاده شد. در این مطالعه کودکان 20 جلسه (45 دقیقه ای) درمان نوروفیدبک به مدت 7 تا 10 هفته دریافت کردند و در دو مرحله پیش و پس از درمان با آزمون وکسلر کودکان فرم 4 ارزیابی شدند. داده ها با استفاده از آزمون t وابسته تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها نشان داد که بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون به دست آمده در هر کدام از مقیاس ها تفاوت معنادار وجود داشت (P<0.05). بنابراین می توان نتیجه گرفت که درمان نوروفیدبک بر عملکرد کودکان دوره دبستان دارای اختلال یادگیری در مقیاس های آزمون وکسلر موثر واقع شده است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2012

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 969 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

نجاتی وحید

نشریه: 

طب جانباز

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    6
  • صفحات: 

    1-6
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1024
  • دانلود: 

    281
چکیده: 

مقدمه: تجارب دنیای بینایی نقش مهمی در تکوین عملکردهای شناختی مغز دارد. اطلاعات دقیق و سریعی که از بینایی حاصل می شود، برای عملکردهای شناختی مغز حیاتی هستند.هدف: هدف از این مطالعه تعیین تفاوت بین عملکرد حافظه بالینی در دو گروه جانبازان نابینا و همتایان بینا است.مواد و روش ها: این مطالعه یک مطالعه مقطعی مقایسه ای بود که در 137 جانباز دو چشم نابینا و 124 فرد بینا که از نظر سن و تحصیلات همتا بودند، انجام گرفت. به منظور ارزیابی عملکرد حافظه بالینی از آزمون حافظه بالینی وکسلر استفاده شد. تحلیل آماری برای مقایسه دو گروه در نمره این آزمون و خرده آزمون های مربوطه به وسیله آزمون آماری تی مستقل صورت گرفت.یافته ها: سن افراد نابینا 7.69±41.75 سال و افراد سالم 8.14±41.86 سال بود. بین جانبازان نابینا و همتایان بینا در خرده آزمون های معلومات عمومی، آگاهی به زمان و مکان، تمرکز و کنترل ذهنی، حافظه شنیداری و حافظه عددی و کل آزمون تفاوت معنی داری نشان داده شد (P<0.00001). مقایسه میانگین ها بیانگر این است که کارایی افراد بینا در این آزمون ها بالاتر است. در خرده آزمون تداعی کلمات تفاوتی بین دو گروه یافت نشد (P=0.054).بحث و نتیجه گیری: کارایی جانبازان نابینای اکتسابی در حافظه بالینی کمتر از همتایان بینا است و این موضوع می تواند بیانگر ارتباط بین بینایی و عملکرد حافظه بالینی باشد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1024

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 281 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شهیم سیما

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4-3
  • صفحات: 

    32-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    774
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 774

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
litScript
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button