هدف: کارکردهای اجرایی به معنای توانایی نگهداری وضعیت مناسب حل مساله برای رسیدن به هدف است. مطالعات کارکردهای اجرایی در سندرم توره متفاوت بوده و نشان داده شده که بیشتر در عملکردهای بینایی- فضایی ( visual-spatial)، حافظه کاری (working memory) و زمان واکنش اشکال دارند. در کودکان با اختلال کمبود توجه- بیش فعالی نیز در تغییر وضعیت (set shifting) و مهار حرکتی (Inhibition) و برنامه ریزی (planning) اشکال دارند. این مطالعه با هدف تعیین کارکردهای اجرایی در مبتلایان به سندرم توره با و بدون بیش فعالی همراه کمبود توجه طراحی گردید.روش ها: چهل و یک مورد 7-17 ساله مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی اطفال بیمارستان روز به تهران که بر اساس معیارهای تشخیصی بیماری های روانی آمریکا و مصاحبه K-SADA مبتلا به اختلال توره به تنهایی و یا همراه با اختلال کمبود توجه- بیش فعالی بودند، همراه با گروه کنترل انتخاب شدند. پرسش نامه شدت تیک yale (CTSS) و کانرز والدین و آزمون برج لندن (Tower oflondon) در مورد آنها انجام گرفت و تحلیل با آزمون تی و کای دو انجام شد.نتایج: در قسمت های حرکت (Move)، برنامه ریزی (planning)، توالی (subsequent) گروه تور در مقایسه با گروه شاهد اختلاف معنا داری را نشان ندادند (p>0.05) اما در گروه توره همراه با اختلال کمبود توجه- بیش فعالی اختلاف معنا داری وجود داشت ((P=0.03, P=0.02,P=0.045.نتیجه گیری: کودکان مبتلا به توره با اختلال کمبود توجه-بیش فعالی در مقایسه با گروه شاهد، اختلال در حوزه های توجه-برنامه ریزی- حل مساله (problem solving)- تکانشگری و حافظه کاری نشان دادند که در گروه کودکان توره به تن هایی کمتر از کودکان توره همراه با کمبود توجه-بیش فعالی بود و بنابراین به نظر می رسد که اختلالات همراه روی عملکرد اجرایی موثر بوده و باعث تشدید این اختلال می شوند.