نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي جامعه شناختي نقش مدارس در شکل گيري هويت ملي دانش آموزان (مطالعه موردي دانش آموزان سال سوم و پيش دانشگاهي شهر شيراز)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
افراد هويت ملي را از طريق اجتماعي شدن به دست مي آورند، آن را جزيي از شخصيت خود مي سازند و در موقعيت هاي مناسب از آن استفاده مي کنند. سازوکار تکوين هويت ملي برعهده آموزش و پرورش و به ويژه برعهده محيط جامعه اي به نام مدرسه است. عوامل متعددي در شکل گيري هويت ملي موثرند از جمله: تعامل هاي اجتماعي موجود در مدرسه همانند تعامل هاي گفتماني، معطوف به قدرت، صميمي (عاطفي) و مبادله اي، فضاي نمادين مدرسه و همکلاسي ها. در اين پژوهش هويت ملي در سه حيطه شناختي، عاطفي و رفتاري بررسي شده است.در رويکرد نظري اين تحقيق از انديشه هاي صاحب نظراني چون هابرماس، پارسونز، کلمن، هومنز و بلاو بهره گرفته شده و در مقوله تکوين هويت ملي به انديشه جنکينز توجه گرديده است.روش تحقيق پيمايشي، و ابزار جمع آوري اطلاعات، پرسشنامه است. براي انجام پژوهش، نخست اعتبار و روايي ابزار تعيين شد و سپس در جامعه آماري دانش آموزان پايه سوم و پيش دانشگاهي چهار ناحيه شهر شيراز با نمونه 470 نفر با روش نمونه گيري احتمالي و مطبق خوشه اي، به شيوه تصادفي تحليل و بررسي شد.نتايج به دست آمده از اين پژوهش، حاکي از آن است که هويت ملي دانش آموزان قوي است. هويت ملي در حيطه شناختي در سطح بالاتر و در حيطه رفتاري در پايين ترين سطح قرار دارد. در تکوين هويت ملي تعامل هاي اجتماعي مبادله اي عاطفي (صميمي) و گفتماني به ترتيب داراي اثر مثبت هستند؛ ولي تعامل هاي معطوف به قدرت بر هويت ملي، اثر منفي مي گذارند. در نهايت هر چه ميزان تعامل هاي صميمانه (عاطفي)، مبادله اي و گفتماني بين اوليا مدرسه و دانش آموزان بيشتر شود، هويت ملي تقويت مي گردد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
  • ندارد
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
طرح های مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مهدوی، م.، و پیلتن، ف. (1388). بررسی جامعه شناختی نقش مدارس در شکل گیری هویت ملی دانش آموزان (مطالعه موردی دانش آموزان سال سوم و پیش دانشگاهی شهر شیراز). مطالعات ملی, 10(4 (40)), 0-0. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=102190



Vancouver : کپی

مهدوی محمدصادق، پیلتن فخرالسادات. بررسی جامعه شناختی نقش مدارس در شکل گیری هویت ملی دانش آموزان (مطالعه موردی دانش آموزان سال سوم و پیش دانشگاهی شهر شیراز). مطالعات ملی. 1388 [cited 2022August18];10(4 (40)):0-0. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=102190



IEEE : کپی

مهدوی، م.، پیلتن، ف.، 1388. بررسی جامعه شناختی نقش مدارس در شکل گیری هویت ملی دانش آموزان (مطالعه موردی دانش آموزان سال سوم و پیش دانشگاهی شهر شیراز). مطالعات ملی, [online] 10(4 (40)), pp.0-0. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=102190.



 

 
بازدید یکساله 758 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی