مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,889
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

883
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمه ای مغز (tDCS) بر توجه-انتخابی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 41

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای مغز بر توجه انتخابی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن صورت گرفت. این پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون به همراه گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص خواندن شهرستان سیرجان در سال تحصیلی 95-96 بوده که از این تعداد 20 نفر شامل 6 پسر و 14 دختر در پایه تحصیلی اول و دوم به صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب شدندو به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. پس از انجام پیش آزمون, آزمودنی های گروه آزمایش به مدت10جلسه درمان تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای مغز و هر جلسه به مدت20 دقیقه دریافت کردند و سپس پس آزمون اجرا شد. برای جمع آوری داده ها از آزمون های نرم افزاری استروپ و ویسکانسین استفاده شد. برای تحلیل نتایج به دست آمده از روش تحلیل کوواریانس چند متغییره MANCOVA به کمک نرم افزاز SPSS استفاده شده است. یافته ها نشان داد در توجه انتخابی و انعطاف پذیری شناختی بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنا-داری وجود دارد. بنابراین برنامه مداخله ای اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای مغز موجب بهبودی توجه-انتخابی و انعطاف پذیری دانش آموزان دارای اختلال خواندن می شود. در نتیجه با توجه به اثر بخشی برنامه مداخله ای می توان درصدد بهبود افراد دارای اختلال یادگیری خاص خواندن در بخش کارکردهای اجرایی درآمد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روح الامینی، شکوفه، سلیمانی، مهران، و واقف، لادن. (1397). اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمه ای مغز (tDCS) بر توجه-انتخابی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن. ناتوانی های یادگیری، 8(1 (پیاپی 28) )، 23-41. SID. https://sid.ir/paper/210143/fa

    Vancouver: کپی

    روح الامینی شکوفه، سلیمانی مهران، واقف لادن. اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمه ای مغز (tDCS) بر توجه-انتخابی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن. ناتوانی های یادگیری[Internet]. 1397؛8(1 (پیاپی 28) ):23-41. Available from: https://sid.ir/paper/210143/fa

    IEEE: کپی

    شکوفه روح الامینی، مهران سلیمانی، و لادن واقف، “اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمه ای مغز (tDCS) بر توجه-انتخابی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص خواندن،” ناتوانی های یادگیری، vol. 8، no. 1 (پیاپی 28) ، pp. 23–41، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210143/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button