مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

14,246
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,824
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی انواع خشونت کلامی و عوامل پدیدآورنده آن از نظر دانش آموزان و معلمان

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 102

چکیده

 دامنه خشونت لایه های گسترده ای از رفتار انسانی را در بر می گیرد. ازجمله لایه های زیرین خشونت, خشونت کلامی است که شامل توهین, تحقیر, تهمت, غیبت, برچسب زدن و تمسخر می باشد. اگر چه همه مصادیق این نوع خشونت اصطلاحا جرم نامیده نمی شود, ولی زمینه را برای خشونت های فیزیکی و کژرفتاری های اجتماعی در روابط بین شخصی, فراهم می کند. از این رو پژوهش حاضر به منظور پیشگیری, اقدام به شناسایی انواع خشونت کلامی و عوامل پدیدآورنده آن در بین دانش آموزان و معلمان شهر رشت کرده است و از طریق پرسشنامه در مورد 390 دانش آموز و 47 معلم که با نمونه گیری خوشه ای تصادفی به دست آمده اجرا شده است. نتایج پژوهش نشان داد که خشونت کلامی در بین دانش آموزان با یکدیگر و معلمان با دانش آموزان شایع است. البته خشونت کلامی در مدارس پسرانه و در بین معلمان مرد به طور معناداری از مدارس دخترانه و معلمان زن بیشتر است. آزمون آماریc2 , بین دیدگاه های دانش آموزان و معلمان و نیز دانش آموزان دختر و پسر در خصوص انواع خشونت کلامی و عوامل پدیدآورنده آن تفاوت معناداری را نشان می دهد. با توجه به نتایج پژوهش, می توان از طریق تدابیر پیشگیرانه روان شناختی- تربیتی که از منظر جرم شناسی ذیل پیشگیری اجتماعی قرار می گیرد, در سطوح خانواده و مدرسه, نسبت به کاهش خشونت کلامی و نهایتا پیشگیری از خشونتهای فیزیکی در میان نوجوانان و جوانان اقدام کرد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، فاطمه. (1390). بررسی انواع خشونت کلامی و عوامل پدیدآورنده آن از نظر دانش آموزان و معلمان. پژوهش نامه حقوق کیفری، 2(2)، 85-102. SID. https://sid.ir/paper/246717/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی فاطمه. بررسی انواع خشونت کلامی و عوامل پدیدآورنده آن از نظر دانش آموزان و معلمان. پژوهش نامه حقوق کیفری[Internet]. 1390؛2(2):85-102. Available from: https://sid.ir/paper/246717/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه کریمی، “بررسی انواع خشونت کلامی و عوامل پدیدآورنده آن از نظر دانش آموزان و معلمان،” پژوهش نامه حقوق کیفری، vol. 2، no. 2، pp. 85–102، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/246717/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button