مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بلاگ

پایگـاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

روش های تست دینام ماشین (با مولتی متر و لامپ) با توضیحات کامل


اندازه گیری ولتاژ دو سر باتری در دو حالت خاموش و روشن بودن خودرو و مقایسه این دو ولتاژ، بهترین روش برای تست سلامت دینام است.

رایج ترین روش تست دینام استفاده از مولتی متر یا لامپ است. اندازه گیری ولتاژ دو سر باتری در دو حالت خاموش و روشن بودن خودرو و مقایسه این دو ولتاژ، بهترین روش برای تست سلامت دینام است. اختلاف این دو ولتاژ باید بین 1.5 تا 2 ولت باشد. روش دیگر، تست دینام با لامپ است که در این روش باید شدت روشنایی چراغ جلوی خودرو را در دو حالت خاموش و روشن بودن خودرو با یکدیگر مقایسه کرد؛ اگر دینام سالم باشد، شدت نور لامپ خودرو بعد از روشن شدن خودرو باید بیشتر شود.

 

تست دینام با مولتی متر

 

روش های تست دینام خودرو

روش های مختلفی برای تست کردن کارکرد صحیح دینام ماشین وجود دارد که استفاده از مولتی متر و لامپ، دو روش رایج آن هستند.  در ادامه به آنها می پردازیم.

 

روش تست دینام با مولتی متر

تست دینام با مولتی متر 6 روش دارد که برای مطالعه کامل و علمی این روش می توانید به مقاله تخصصی در زمینه روش های تست دینام با مولتی متر مراجعه کنید. در این جا یکی از این روش ها به اختصار توضیح داده شده است.

قبل از انجام روش های تست با مولتی متر باید از محکم متصل شدن دینام به موتور و سلامت تسمه دینام مطمئن شوید. تسمه دینام نباید ریش ریش شده باشد و باید به حدی سفت باشد که از بلند ترین قسمتش حدود یک و نیم سانتی متر خلاصی داشته باشد (با دست فشار دهید تا متوجه شوید).

 

تست دینام با مولتی متر در حالت موتور خاموش

برای انجام این روش باید خودرو را خاموش کنید و یک ساعت بعد از آن تست را انجام دهید.

مولتی متر را در حالت اندازه گیری ولتاژ مستقیم یا DC قرار دهید (علامت v – یا v با یک خط صاف در کنار و یک خط چین زیر آن). محدوده ولتاژی را روی 20 ولت قرار دهید.

سپس سر سیم قرمز را روی قطب مثبت و سر سیم مشکی را روی قطب منفی باتری بگذارید.

عدد نمایش داده شده توسط مولتی متر را بخوانید. اگر ولتاژ بین 12.4 الی 12.8 باشد یعنی ولتاژ عادی است؛ اما اگر ولتاژ کمتر از 12 بود یعنی باتری ضعیف یا خالی است و دینام یا خود باتری خراب است.

 

تست دینام با مولتی متر در حالت موتور روشن

هنگامی که موتور روشن می شود ولتاژی که روی دو سر باتری می آید باید نسبت به زمانی که موتور خاموش است، افزایش پیدا کند.

مولتی متر را در حالت اندازه گیری ولتاژ DC قرار دهید.

سر سیم قرمز را روی سر مثبت و سر سیم مشکی را روی سر منفی باتری قرار دهید.

عدد نشان داده شده توسط مولتی متر را بخوانید. اگر ولتاژ بین 13.5 الی 14.8 باشد یعنی دینام به درستی کار می کند. اگر ولتاژ کمتر از 13 ولت باشد یعنی دینام ضعیف است. ولتاژ بالاتر از 14.8 نشان دهنده خرابی رگولاتور دینام است.

 

روش های تست دینام با استفاده از لامپ

نحوه کارکرد دینام را می توان با چراغ جلوی خودرو حدس زد یا از لامپ های مخصوص تست استفاده کرد. در ادامه شیوه انجام این دو روش را بیان می کنیم.

 

تست دینام با مشاهده نور لامپ جلوی خودرو

برای تست کردن دینام با چراغ جلوی ماشین، بهتر است محیطی تاریک مانند پارکینگ را انتخاب کنید یا این روش را در شب انجام دهید.

خودرو را در مکان مناسبی پارک کنید و آن را خاموش کنید.

تمام لوازم برقی غیر ضروری مانند کولر و رادیو را خاموش کنید و تنها چراغ های جلو را روشن بگذارید.

شدت نور چراغ های جلو را مشاهده کنید و به خاطر بسپارید.

خودرو را روشن کنید و دوباره شدت نور چراغ های جلو را مشاهده کنید. اگر شدت نور پس از روشن شدن خودرو بیشتر بود یعنی دینام به درستی کار می کند. در غیر این صورت احتمالاً دینام مشکل دارد.

 

تست دینام با لامپ

 

تست دینام با لامپ تست

برای آشنایی کامل و مشاهده فیلم های آموزشی تست دینام با لامپ، به شما پیشنهاد می کنیم مقاله تست دینام با لامپ در 5 دقیقه را مطالعه کنید.

لامپ تست که توسط برقکارها مورد استفاده قرار می گیرد معمولاً دو نوع دارد. یک نوع تک سیمه و نوع دیگر دارای دو سیم جداگانه مثبت و منفی است. نوع تک سیمه رایج تر است و گیره ای که به لامپ متصل است، سر منفی آن است.

تست ولتاژ سوکت دینام: یک سوکت به دینام متصل می شود که سینگال های کنترل را از ECU به دینام می فرستد. این سوکت دارای 2 سیم است که یکی برای حالت آماده باش رگولاتور دینام و دیگری برای چراغ هشدار باتری در صفحه کیلومتر است. هر دوی این سوکت ها باید در وضعیت ON سوییچ (قبل از استارت) برق داشته باشند.

گیره لامپ تست را روی قسمتی از بدنه که رنگ ندارد یا سر منفی باتری متصل کنید.

سوکت دینام را با دقت جدا کنید.

سیم لامپ تست را روی هر یک از پایه های سوکت به صورت جداگانه بگذارید و سوییچ را در حالت ON یا قبل از استارت قرار دهید.

لامپ باید روشن شود. روشن شدن لامپ نشانه برقراری ولتاژ در سوکت است. اگر لامپ روشن نشد یعنی دستوری از ECU به دینام نمی رسد.

برای اطمینان می توانید سوییچ را خاموش کنید و ببینید که لامپ تست هم خاموش شده باشد. در غیر این صورت مشکل از سمت ECU خودرو است.

 

تست سلامت دینام با لامپ تست

 

تست ولتاژ پیچ مثبت دینام: با استفاده از این روش تست می توان به صورت حدودی ولتاژ بین باتری و دینام را در حالت خاموش و روشن بودن خودرو مقایسه کرد.

گیره لامپ را به سر منفی باتری خودرو بزنید.

سیم لامپ را به پیچ مثبت دینام (B+) متصل کنید.

لامپ با وجود خاموش بودن خودرو روشن می شود. به شدت روشنایی لامپ دقت کنید.

خودرو را روشن کنید و شدت روشن بودن لامپ را با حالت خاموش بودن خودرو مقایسه کنید. اگر شدت روشنایی لامپ بیشتر شده باشد یعنی دینام سالم است؛ اما اگر تغییری نکند یعنی دینام ضعیف است.

 

روش های منسوخ شده تست دینام

برخی روش های قدیمی برای تست دینام وجود دارند که امروزه نه تنها دقت کافی را برای خودروهای مدرن ندارند، بلکه انجام برخی از آنها می تواند آسیب های جدی و پرهزینه ای به سیستم الکترونیکی خودرو وارد کند. در ادامه دو مورد از این روش ها گفته شه است:

تست دینام با دریل

تست دینام با برداشتن سرباتری

تست دینام با برداشتن سر باتری به دلیل خطر آسیب دیدن قطعات برقی خودرو  مانند کامپیوتر خودرو (ECU)، به هیچ عنوان توصیه نمی شود و باید از انجام آن خودداری کرد.

روش تست دینام با برداشتن سر باتری (خطرناک): در این روش قدیمی، بعد از روشن کردن خودرو، کابل سر باتری (معمولاً قطب منفی) را جدا می کنند. منطق این تست این است که اگر دینام سالم باشد، خودرو باید روشن بماند.

عدم دقت: حتی اگر خودرو پس از جدا کردن کابل روشن بماند، این تست قابل اعتماد نیست. یک دینام ضعیف ممکن است فقط بتواند برق لازم برای روشن ماندن موتور در حالت خلاص را تأمین کند، اما نتواند باتری را به درستی شارژ کرده یا برق مورد نیاز لوازم پرمصرف (مانند کولر و چراغ ها) را فراهم آورد. بنابراین، این روش ضعیف دینام را نیز به درستی تشخیص نمی دهد.

 

کدام روش تست دینام بهتر است: مولتی متر یا لامپ؟

استفاده از لامپ برای تست دینام نتایج واضحی را در اختیار قرار نمی دهد. حتی در برخی از موارد به علت درصد خطای بالا ممکن است نتایج حاصل از تست دینام با لامپ اشتباه باشند. به طور کلی استفاده از لامپ برای رسیدن به نتایج اولیه مناسب تر است. برای اینکه دینام را دقیق تر تست کنیم از مولتی متر استفاده می کنیم. مولتی متر اطلاعات عددی در اختیار ما قرار می دهد و نتایج حاصل از آن قابل اتکا هستند. با این وجود استفاده از مولتی متر به تنهایی هم به طور قطعی سلامت دینام یا خرابی آن را تضمین نمی کند و موارد دیگری مانند آمپراژ دینام هم باید بررسی شوند. برای تست دقیق و کامل دینام می توانید به برقکار خودرو مراجعه کنید.

 

*مسئولیت صحت و سُقم محتوای این پست برعهده‌ی سفارش‌دهنده است.*

لینک کوتاه

بازگشت به ابتدای متن
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله های مرتبط

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

پست های مرتبط

چه عواملی بر قیمت باطری ماشین مؤثر است

تاریخ: 1401/08/30

بازدید: 821

1401

زمان مطالعه: 2 دقیقه

اینکه باطری ماشین از چه نوع باشد، در تعیین قیمت این قطعه مؤثر است.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

چه تکنولوژی هایی با مفهوم یادگیری ماشین در ارتباط هستند

تاریخ: 1403/12/12

بازدید: 86

1403

زمان مطالعه: 2 دقیقه

یادگیری ماشین (machine learning) یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین شاخه های فناوری در دنیای امروز است.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

اگزوز ماشین و انواع آن

تاریخ: 1404/02/01

بازدید: 99

1404

زمان مطالعه: 2 دقیقه

سیستم اگزوز ماشین وظیفه انتقال گازهای حاصل از احتراق از محفظه موتور به بیرون خودرو است.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

روش های تست دینام ماشین (با مولتی متر و لامپ) با توضیحات کامل

تاریخ: 1404/03/10

بازدید: 395

1404

زمان مطالعه: 2 دقیقه

رایج ترین روش تست دینام استفاده از مولتی متر یا لامپ است.

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمدرس

@ins

telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button