برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي شکايات عليه پزشکان در سازمان نظام پزشکي کرمانشاه (84-1380)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* کرمانشاه، بلوار شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
 
چکیده: 
زمينه: شکايات پزشکي ضمن اتلاف انرژي، وقت و هزينه، منشا استرس قابل توجهي براي پزشکان مي باشد. بررسي ها نشان مي دهد که تا کنون مطالعه اي روي وضعيت شکايات پزشکي در استان کرمانشاه انجام نشده است. هدف مطالعه حاضر تعيين وضعيت شکايت پزشکي عليه پزشکان در سازمان نظام پزشکي کرمانشاه طي سال 84-1380 بود.
روش ها: در اين مطالعه توصيفي از نمونه گيري در دسترس استفاده شد و جامعه آماري آن پرونده هاي شکايات موجود در سازمان نظام پزشکي کرمانشاه از سال 84-1380 بود. اطلاعات مندرج در پرونده ها با استفاده از چک ليست هايي منطبق بر اهداف تحقيق و مورد تاييد سازمان نظام  پزشکي استخراج گرديد. اطلاعات اصلي شامل نحوه درمان، علت شکايت، فاصله اقدام درماني تا شکايت و نتيجه قضاوت بود. از 544 پرونده ارجاعي به سازمان و مختومه  شده طي سال هاي 84-1380، فقط 462 پرونده، مطابق با اهداف پژوهش، داراي شرايط ورود به مطالعه بودند. داده ها با استفاده از آمار توصيفي تحليل گرديد.
يافته ها: نتايج اين بررسي نشان  داد که از 462 مورد، بيشترين  مورد (
28.2%) مربوط به سال 1384 و کم ترين مورد (11.4%) مربوط به سال 1380مي باشد. 95.8 درصد موارد عليه پزشکان بود که به  ترتيب مربوط به گروه زنان و زايمان (19%)، ارتوپدي (14.7%)، دندانپزشکي (13.1%) و جراحي  عمومي (11.1%) بود. در 65.2 درصد، مداخله به شکل جراحي بود. علل شايع شکايت شامل عارضه درمان (36.9%)، فوت (24%)، درمان  نا درست (13.8%) و نقص  عضو (12.3%) مي باشد.
نتيجه گيري: تعداد شکايات طي سال هاي مطالعه روند فزاينده اي داشته و نمي توان منکر قصور پزشکي به عنوان حداقل يک علت براي اين افزايش بود. از طرف ديگر در بسياري از موارد، شکايات فاقد دليل و برهان بوده اند، اين حقيقت حاکي از نا آشنايي مردم در مورد عوارض بيماري ها و درمان آن ها از يک سو و نقص پرونده  هاي پزشکي بيماران از سوي ديگر مي باشد
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

سیابانی، ث.، و عالی پور، ع.، و سیابانی، ح.، و رضایی، م.، و دانیالی، س. (1388). بررسی شکایات علیه پزشکان در سازمان نظام پزشکی کرمانشاه (84-1380). مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences), 13(1 (پیاپی 40)), 74-83. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=92875



Vancouver : کپی

سیابانی ثریا، عالی پور علی اصغر، سیابانی حسین، رضایی منصور، دانیالی سیامک. بررسی شکایات علیه پزشکان در سازمان نظام پزشکی کرمانشاه (84-1380). مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences). 1388 [cited 2021September19];13(1 (پیاپی 40)):74-83. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=92875



IEEE : کپی

سیابانی، ث.، عالی پور، ع.، سیابانی، ح.، رضایی، م.، دانیالی، س.، 1388. بررسی شکایات علیه پزشکان در سازمان نظام پزشکی کرمانشاه (84-1380). مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود) (journal of kermanshah university of medical sciences), [online] 13(1 (پیاپی 40)), pp.74-83. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=92875.



 

 
بازدید یکساله 919 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی