3 SID.ir | جهان بيني علمي دانش آموزان ايراني و نقش آنها در يادگيري علوم تجربي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 
جهان بيني علمي دانش آموزان ايراني و نقش آنها در يادگيري علوم تجربي
 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه خوارزمی
 
چکیده: 

اين نوشتار به ارائه پيش فرض هاي فرهنگي دانش آموزان درباره طبيعت مي پردازد. اين پيش فرض ها، جهان بيني علمي دانش آموزان را تشکيل مي دهند. ميزان همسويي يا ناهمسويي جهان بيني زيسته دانش آموزان، با نوع نگاه عجين شده با آموزش علوم مدرسه اي، تعيين کننده وقوع/ عدم وقوع يادگيري اصيل علوم است. براي شناسايي و کشف جهان بيني علمي دانش آموزان، از الگوي جهان بيني مايکل کرني (در چهار مولفه ارتباط، طبقه بندي، عليت و زمان) و روش مردم نگاري معناکاوانه، استفاده شد. اطلاع رسان اين تحقيق، دانش آموزان پايه اول دو دبيرستان تهران بودند. در مولفه هاي چهارگانه جهان بيني، پيش فرض هاي فرهنگي دانش آموزان شناسايي شد و بر آن اساس، پنج دسته نگاه به طبيعت در ديدگاه دانش آموزان از يکديگر متمايز شد: زيبايي شناختي، عرفاني- ديني، طبيعت گرايانه، محيط زيست گرا واسرارآميز. در پايان پيشنهادهايي براي آموزش علوم تجربي ارئه شده است.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 213
 
 


آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی