نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1388 , دوره  2 , شماره  3 ; از صفحه 9 تا صفحه 16 .
 
عنوان مقاله: 

ارتباط پزشک- بيمار و نقش آن در رضايت مندي بيماران از فرآيند درمان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* رشت، کیلومتر 10 جاده تهران، دانشگاه گیلان، دانشکده علوم انسانی، گروه روان شناسی
 
چکیده: 
درمان بيماري ها وابستگي زيادي به تعامل بين پزشک و بيمار دارد و نتيجه همکاري بيمار با پزشک، درماني سريع و موفق است. اين امر هنگامي محقق مي شود که پزشک از توانايي برقراري ارتباط با بيمار برخوردار باشد. تحقيقات زيادي نشان داده اند که ناتواني کادر درماني به خصوص پزشکان و پرستاران در ايجاد رابطه مناسب با بيماران نه تنها هزينه هاي زيادي ايجاد مي کند بلکه موجب مي شود که بيماران از فرآيند درمان نيز ناراضي باشند، به دستورالعمل هاي درماني پزشک معالج عمل نکنند، تصميم به تعويض پزشک داشته باشند و به طور کلي نسبت به درمان و سازمان هاي بهداشتي و درماني نگرش منفي پيدا کنند. تحقيقات نشان داده است معايناتي که كم تر از 10 دقيقه طول مي کشند از برقراري يک ارتباط مناسب جلوگيري مي کنند و مانع از انجام يک معاينه کامل و حاکي از دلسوزي بوده و رضايت مندي بيماران را کاهش مي دهند. البته بسياري از پزشکان نسبت به اصل برقراري ارتباط با بيماران نگرش مثبت دارند، اما فاقد مهارت هاي ارتباطي مناسب هستند. از آن جايي که برقراري ارتباط از مهارت هاي انساني است و جزء جدايي ناپذير مهارت هاي باليني پزشكان است، از طريق گنجاندن دروس برقراري مهارت هاي ارتباط انساني در واحدهاي آموزشي تحصيلي يا برگزاري كارگاه هاي آموزش مهارت ارتباط بايد به کادر درماني علي الخصوص پزشکان و پرستاران براي درمان سريع و موفق بيماران کمک کرد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شاکری نیا، ا. (1388). ارتباط پزشک- بیمار و نقش آن در رضایت مندی بیماران از فرآیند درمان. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی, 2(3), 9-16. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=96253



Vancouver : کپی

شاکری نیا ایرج. ارتباط پزشک- بیمار و نقش آن در رضایت مندی بیماران از فرآیند درمان. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی. 1388 [cited 2022May17];2(3):9-16. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=96253



IEEE : کپی

شاکری نیا، ا.، 1388. ارتباط پزشک- بیمار و نقش آن در رضایت مندی بیماران از فرآیند درمان. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی, [online] 2(3), pp.9-16. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=96253.



 

 
بازدید یکساله 1893 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی