نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي عملكرد كودكان ايراني در تكاليف استاندارد و محاوره اي باور كاذب

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه فردوسی مشهد
 
چکیده: 
پژوهش حاضر، موضوع بحث انگيز چرايي دشواري كودكان 3 ساله در انجام تكاليف باور كاذب را، كه جهت سنجش توانايي "نظريه ذهن" به كار مي روند، مورد تحقيق قرار مي دهد. سوال كليدي اينست كه آيا محدوديت خردسالان در آگاهي محاوره اي، مي تواند دشواري آنان را در انجام تكاليف باور كاذب توضيح دهد. بدين منظور، سه آزمايش گزارش مي شوند كه در آن تعداد 182 كودك سه و چهار ساله ايراني مشاركت داشتند. آزمودني ها به مجموعه اي از تكاليف استاندارد و "محاوره اي حمايت شده" باور كاذب، پاسخ دادند. در مجموع، نتايج حاضر، همخوان با تحقيقات غربي، بيان مي دارد كه در چهار سالگي، كودكان قادر به حل صحيح تكاليف استاندارد باور كاذب مي گردند. اين نتايج، از اين عقيده حمايت مي كند كه نظريه ذهن، صرف نظر از اختلافات زباني و فرهنگي، در حدود زماني يكساني تحول مي يابد. نتايج همچنين نشان مي دهند كه تكاليف باور كاذبي كه از لحاظ محاوره اي مورد حمايت قرار گيرند، كودكان سه ساله را در محاسبه پاسخ صحيح ياري مي رسانند. اين يافته، ديدگاه پژوهشگراني را مورد تاييد قرار مي دهد كه معتقدند دشواري سه ساله ها در تكاليف باور كاذب، بيشتر از اينكه نقصي مفهومي در توانايي نظريه ذهن آنان باشد، ناشي از محدوديت هاي عملكردي آنان مي باشد. بر اساس چنين رويكردي، ضرورت دارد تا در تبيين توانايي و عملكرد كودكان در تكاليف باور كاذب، آگاهي محاوره اي آنان، مورد توجه واقع شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

امین یزدی، س.، و سی اگال، م. (1386). بررسی عملکرد کودکان ایرانی در تکالیف استاندارد و محاوره ای باور کاذب. روانشناسی معاصر, 2(2 (پیاپی 4)), 4-14. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=96171



Vancouver : کپی

امین یزدی سیدامیر، سی اگال میشل. بررسی عملکرد کودکان ایرانی در تکالیف استاندارد و محاوره ای باور کاذب. روانشناسی معاصر. 1386 [cited 2022May18];2(2 (پیاپی 4)):4-14. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=96171



IEEE : کپی

امین یزدی، س.، سی اگال، م.، 1386. بررسی عملکرد کودکان ایرانی در تکالیف استاندارد و محاوره ای باور کاذب. روانشناسی معاصر, [online] 2(2 (پیاپی 4)), pp.4-14. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=96171.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 106 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی