نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ساخت و اعتباريابي آزمون تشخيصي حساب نارسايي براي كودكان پايه پنجم دبستان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 
هدف از اين پژوهش ساخت و اعتباريابي آزمون تشخيصي حساب نارسايي براي دانش آموزان پايه پنجم دبستان شهر اصفهان بود. نمونه مورد نظر در اين پژوهش 300 نفر از دانش آموزان پايه پنجم دبستان (152 پسر و 148 دختر) بودند كه به روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي از نواحي پنج گانه آموزشي شهر اصفهان در سال تحصيلي 85-86 انتخاب شدند. در اين پژوهش، كتاب رياضي پايه پنجم دبستان تحليل محتوا شد. ضريب كريپندورف مبني بر توافق تحليل محتوا 0.84 محاسبه شد. بر اساس مقوله هاي استخراج شده و هدف هاي رفتاري هر مقوله و با توجه به نظريه شناختي بلوم و حجم هر مقوله در كتاب درسي رياضي 150 سوال طرح و به صورت مقدماتي اجرا گرديد. سپس فرم نهايي اجرا و پارامترهاي سوالات آزمون بر اساس نظريه كلاسيك آزمون و نظريه سوال-پاسخ محاسبه گرديد. نتايج نشان داد كه اين آزمون داراي روايي مطلوب و نيز پايايي مناسب a=0.92) و ضريب بازآزمايي (0.94= بوده و حساسيت و دقت اين آزمون به ترتيب 99 و 96 درصد به دست آمد. پارامتر تشخيصي a (g) و دشواري b (g) بر اساس نظريه سوال-پاسخ نيز نشان داد كه همه سوالات داراي قدرت تشخيص مناسب (بالاي (0.5 و دشواري مطلوب بوده و با مدل 2 پارامتري برازش كامل دارند (P>0.05). منحني تابع آگاهي آزمون نيز نشان داد كه مناسب ترين كاربرد اين آزمون در سطوح توانايي رياضي -0.2 (θ) تا +2 است.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

فراهانی، ح.، و ملک پور، م.، و امیری، ش.، و مولوی، ح.، و کلانتری، م. (1387). ساخت و اعتباریابی آزمون تشخیصی حساب نارسایی برای کودکان پایه پنجم دبستان. روانشناسی معاصر, 3(2 (پیاپی 6)), 27-37. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=96102



Vancouver : کپی

فراهانی حجت اله، ملک پور مختار، امیری شعله، مولوی حسین، کلانتری مهرداد. ساخت و اعتباریابی آزمون تشخیصی حساب نارسایی برای کودکان پایه پنجم دبستان. روانشناسی معاصر. 1387 [cited 2022May17];3(2 (پیاپی 6)):27-37. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=96102



IEEE : کپی

فراهانی، ح.، ملک پور، م.، امیری، ش.، مولوی، ح.، کلانتری، م.، 1387. ساخت و اعتباریابی آزمون تشخیصی حساب نارسایی برای کودکان پایه پنجم دبستان. روانشناسی معاصر, [online] 3(2 (پیاپی 6)), pp.27-37. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=96102.



 

 
بازدید یکساله 209 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی