3 SID.ir | مسئوليت پذيري اجتماعي در برنامه درسي كنوني دوره ابتدايي ايران
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

مسئوليت پذيري اجتماعي در برنامه درسي كنوني دوره ابتدايي ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
در پژوهش حاضر تحت عنوان "مسئوليت پذيري اجتماعي در برنامه درسي کنوني دوره ابتدايي ايران" ميزان توجه به انواع مسئوليتهاي اجتماعي و ابعاد سه گانه آن در سه عنصر هدف، محتوا و روش تدريس برنامه درسي کنوني دوره ابتدايي ايران در سال تحصيلي 77- 78 مورد بررسي قرار گرفته است. کلي ترين يافته هاي پژوهش عبارتند از:
1. 17.7 درصد اهداف مصوب دروس دوره ابتدايي به رشد مسئوليت پذيري اجتماعي اختصاص داشته، هر چند اين نوع توجه عمدتاً به مسئوليتهاي ديني- اجتماعي، مدني و بعد شناختي مسئوليتهاي اجتماعي بوده است.
2. در محتواي دروس پايه هاي چهارم و پنجم ابتدايي بيشترين توجه به مسئوليتهاي مدني بوده است. در عين حال به دو بعد شناختي و عاطفي مسئوليتهاي اجتماعي به طور ناقص توجه شده و به بعد عملکردي آن هيچ گونه توجهي نشده است.
3. در حالي که در کتابهاي راهنماي معلم رياضي پايه هاي چهارم و پنجم ابتدايي هيچ گونه توجهي به مؤلفه هاي تدريس ابعاد سه گانه مسئوليتهاي اجتماعي نشده، در کتابهاي راهنماي معلم علوم تجربي پايه هاي مذکور به اين مؤلفه ها و بخصوص به مؤلفه هاي تدريس بعد شناختي بيشترين توجه شده است.
4. معلمان در حد متوسط به مؤلفه هاي تدريس ابعاد سه گانه مسئوليتهاي اجتماعي توجه داشته اند. اما عمدتاً توجه آنان به مؤلفه هاي تدريس بعد عاطفي بوده است. بعلاوه، ميزان توجه مدارس به مؤلفه هاي مکمل تدريس بعد عملکردي مسئوليتهاي اجتماعي نيز در حد متوسط بوده است. (در هر يک از دو گروه تحليلهاي انجام شده تفاوتهاي معني داري مشاهده شده است.)
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 617
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی