برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1381 , دوره  8 , شماره  3 (25) ; از صفحه 97 تا صفحه 116 .
 
عنوان مقاله: 

توسعه مبتني بر فناوري اطلاعات محور آينده نگري در نظام آموزشي كشور

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران-دانشگاه تربیت مدرس
 
چکیده: 

اگر بپذيريم با اختراع ماشين چاپ، انسان وارد کهکشان " گوتنبرگ " شد بايد اذعان داشت با اختراع راديو و امکان استفاده از امواج الکترومعناطيسى، انسان وارد کهکشان  "مارکون" گرديده است. پيشرفت روزافزون فنّاوريهاى مخابراتي و بسترسازى مناسب آن براى انتقال سريع اطلاعات از يک سو و وابستگى شديد کليه چهارچوبها و مناسبات اجتماعى به اطلاعات از ديگر سو، موجد دوران نوينى در عرصه حيات اجتماعي شده است که از آن به "جامعه اطلاعاتي" ياد مى شود. ويژگيهاى اصلى اين جامعه، کوچک شدن جهان و تحقق دهکده جهانى و نيز گردش اطلاعات به منزله شريان اصلى حيات جامعه است. اين تحول شگرف که بحق انقلاب اطلاعاتي ناميده مى شود عرصه زندگى بشر و مناسبات آن را عميقاً تحت تأثير قرار داده و چهارچوبهاى کلاسيک توسعه را از "سرمايه محورى" به "دانش محورى" تغيير داده است. در اين ديدگاه "توليد" ، "فراورش" ، "توزيع " و "مصرف" اطلاعات اصلى ترين رکن جوامع را تشکيل مى دهند و پرواضح است زيرساخت اين توسعه، تأمين منابع نيروى انسانى و مهمترين خاستگاه برآوردن اين نياز، نظام آموزشى کشور است. بدين لحاظ نقش اين مهم در بسترسازى مناسب فرهنگى _ آموزشى براى تربيت نيروهاى خبره و کارآزموده در موضوع فنّاوري اطلاعات بيش از پيش نمايان مي گردد.
بديهى است جهانِ آينده، جهانى کاملاً متفاوت با امروز است جهانى که مقدّرات آن در دست انسانهاى توانمندي است که مناسبات و مختصات عصر اطلاعات را شناخته و بر اساس آن نهادها و روابط اجتماعى را طراحى مى نمايند، از اين رو با عنايت به اينکه مهمترين هدف نظام آموزشى کشور، شکوفا سازى استعدادها و خلاقيتهاى دانش پژوهان در جهت تربيت نيروهاى مستعدي است که بتوانند در آينده سکاندارى کشتى حرکت جامعه را بر عهده گيرند، بايد اذعان داشت توسعه مبتنى بر فنّاورى اطلاعات مهمترين راهکار تحقق چنين امرى باشدکه مي توان با برنامه ريزى دقيق و مال انديش در تحقق آن گام برداشت.
از ديدگاه ديگر تغيير رويکرد نظام آموزشى به سمت تحقق جامعه اطلاعاتى، خود مى تواند به کمک استفاده از افزارهاى فنّاورى اطلاعات صورت پذيرد، به تعبير ديگر نظام آموزشى هم مى تواند با جهت گيرى آرمانى خطوط اصلى همگامى و هماوردى با قافله شتابان فنّاورى اطلاعات را ترسيم نمايد و هم با رويکردى عملکردگرا با به خدمت در درآوردن اين افزار، بسيار از فراز و نشيبهاي اين راه را هموار کند. از اين رو در اين مقاله سعي مي شود با برشمردن ويژگيهاي اصلى جامعه اطلاعاتى و نقش نظام آموزشى در تحقق آن، اهميت جهتگيرى اصلاحات نظام آموزشى با رويکرد فنّاورى اطلاعات مورد بحث بررسى قرار گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 206
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی