برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي علل شكست برنامه ريزيهاي استراتژيك و ارائه دو يافته جديد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علم و صنعت ایران
 
چکیده: 

براساس مطالعاتي كه توسط نشريه معتبر فورچون1، به عمل آمده است، بيش از 90درصد از شركتهاي بزرگ دنيا در دستيابي به اهداف استراتژيك خود ناكام مي مانند. در ايران نيز سازمانهاي متعددي روشها و ابزار برنامه ريزي استراتژيك را به كار گرفته اند، ولي اغلب نتوانسته اند به عوامل مزيت بخش رقابتي دست يابند. استراتژي از يك سو، يك رويكرد مديريتي تحول بخش است و از سوي ديگر در تجارب بي شمار، اين ويژگي مهم خود را از دست مي دهد. اما چگونه اين تفاوت اثربخشي قابل تفسير است و چه عواملي در اثربخشي (ياعدم اثربخشي) استراتژيها مؤثرند؟
براي پاسخگويي به سؤالات مذكور، مطالعات زيادي انجام گرفته است. مقاله حاضر يافته هاي يكي از اين مطالعات راو ارائه مي نمايد. در اين مطالعه، اطلاعات مربوط به استراتژي شكست خورده شركتهاي بزرگي همچون زيراكس، پولارويد، كي مارت، ماركوني، ايسر و موتورولا گردآوري شده و با استفاده از متدولوژي رويش نظريه2 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. حاصل كار دهها مفهوم3 و دو يافته جديد در مورد علل شكست برنامه ريزيهاي استراتژيك مي باشد. در يافته اول 6 عامل اصلي براي شكست استراتژيها پيشنهاد شده و اين عوامل به همراه دهها عامل فرعي پشتيبان (مفاهيم) در قالب يك شبكه مفهومي4 سببي5 ارائه گرديده است. در يافته دوم، يك مفهوم جديد تحت نام برنامه ريزي بر مبناي خواسته6 به عنوان سومين پيش رانه سازماني در كنار " برنامه بلند مدت" و"برنامه ريزي استراتژيك" معرفي شده است. اين نظريه نيز يكي از ابعاد مهم شكست استراتژيها را آشكار مي سازد. اين يافته ها و مفاهيم با شواهد واقعي (موارد مورد مطالعه) پشتيباني شده و ابزار مؤثري براي تفسير موارد مشابه به شمار مي آيند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 670
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی