برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

سازمان و مديريت در قرن بيست و يكم

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 
انقلاب فناوري و انفجار اطلاعات، منطق کسب و کار کلاسيک را با ترديد مواجه ساخته و در نتيجه، سازمانها، شرکتها و مؤسسات طيف گسترده اي از گزينه هاي استراتژيک و شکلهاي سازماني را تجربه مي کنند. مدل کسب و کار جاري سازمانها ريشه در اقتصاد صنعتي دارد و از اين رو، مناسب بودنش مورد ترديد است. صاحبنظران عقايد فراواني در اين باره ارائه داده اند و پيام همه آنان اين است که مدلهاي جاري استراتژي و ساختار براي پاسخگويي به چالشهاي حتمي عصر اطلاعات به طور باورنکردني ناکافي هستند. در اين مقاله، ديدگاههاي حاصل از مطالعات در خصوص مفهوم سازي آرايش دروني سازمان مجازي تشريح مي شود. برخي از صاحبنظران سازماندهي مجازي، بهبود و توسعه تدريجي کسب و کارهاي جاري را توجيه مي کنند، در حالي که با محور قرار دادن فناوري اطلاعات، مي توان به منطق جديدي از سازماندهي مجازي رسيد. همگرايي قدرتمند رايانه، فناوري ارتباطات و ظهور شاهراههاي اطلاعاتي، موجب شکل گيري مدل جديدي از کسب و کار شده اند. در راهبرد واقعي مجازي سازي سازمان سه محور به هم وابسته تشريح مي شوند که عبارتند از: 1) مواجهه مجازي؛ 2) تأمين منبع مجازي؛ 3) تجربه مجازي که به وسيله يک سکوي فناوري اطلاعات جامع پشتيباني مي شوند. هر محور از "مدل جديدي" مرکب از سه مرحله متمايز از يکديگر است. مرحله اول بر واحدهاي کاري نظير خدمت به مشتري، و خريد يا ايجاد محصول جديد تمرکز دارد. مرحله دوم بر سطح سازمان و چگونگي هماهنگي فعاليتها براي ايجاد ارزش اقتصادي برتر متمرکز است و کانون توجه مرحله سوم، شبکه ميان سازماني است و بر شکل دهي جمعيتهايي به هم وابسته و چندگانه به منظور استفاده از آنها در نوآوري و رشد تأکيد دارد. ريشه منطق استراتژيک براي مدل جديد کسب و کار، وابستگي ميان محورهاي سه گانه مذکور است. تدوين استراتژي و ساختار اثر بخش سازماني بدون هماهنگي ميان اين سه محور اگر محال نباشد بي ترديد دشوار خواهد بود.
در حالي که سازماندهي مجازي مفهومي قوي است، واژه "سازمان مجازي"، غير ممکنها، يا نقش يک کارگزار و دلال را به ذهن مبتدر مي سازد و از اين رو خوشايند نيست. سازماندهي مجازي به عنوان يک مفهوم، بر اهميت دانش و فکر در ايجاد ارزش اقتصادي تکيه دارد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 364
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی