نسخه جدید سایت SID.ir

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

رضايت شغلي معلمان مدرسه: توسعه الگوي رضايت شغلي در نظامهاي تربيتي و سازماني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت مدرس
 
چکیده: 
مطالعات كلاسيك رضايت شغلي و پژوهشهاي تنش شغلي به طور سنتي دو سير متفاوت داشته اند. اگر چه رضايت شغلي موضوع مورد توجه و علاقه در صنايع بوده بندرت در زمينه تعليم و تربيت به آن توجه شده است. البته تحولات جديد در داخل و خارج از كشور نشان دهنده افزايش ميزان توجه به اين موضوع مي باشد. مهمترين يافته هاي اين مطالعه براي توسعه الگوي رضايت شغلي به شكل زير مي باشد. در ابتدا سن، جنس، سنوات تحصيلي و سابقه تدريس به ترتيب، جزء مهمترين عوامل جمعيت شناختي، كه اهميت براي تنش و رضايت شغلي داشتند، بوده اند. دوم، بالاترين ميزان رضايت، مربوط به عوامل ناشي از ماهيت خود شغل و عدم رضايت مربوط به عوامل بيروني بوده است. سوم، تحليل محتوايي رضايت شغلي اشاره دارد به اينكه خود كارآمدي، درك خود و ارزيابي روابط مهمترين سازه هاي ميانجي گر هستند. چهارم، مهمترين پيش بيني كننده رضايت شغلي شامل عوامل زندگي،‌شغلي و شاخصهاي جمعيت شناختي بوده است. موقعيتهاي استرس زاي شغلي كه پيش بيني كننده كاهش رضايت شغلي مي باشند و آنها كه عدم رضايت شغلي را پيش بيني مي كنند، با هم متفاوت بودند. در نهايت هر دو، تنش ناشي از زندگي و از شغل، پيش بيني كننده عدم رضايت بوده اند، فقط موقعيتهاي تنش زاي زندگي و نه شغلي عامل دخيل در كاهش رضايت شغلي شناخته شده اند. يافته هاي حاضر به نقش محوري نيازها و ارزشهاي معلمان همراه با عوامل محيطي مثل جنبه هاي سازماني و اجتماعي شغل و همين طور سازه هايي چون خودكارآمدي، درك از خود و رابطه اشاره دارد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
طرح های مرتبط: 
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
  • No item.
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

آگیلاروفایی، م. (1381). رضایت شغلی معلمان مدرسه: توسعه الگوی رضایت شغلی در نظامهای تربیتی و سازمانی . مدرس علوم انسانی, 6(1 (پیاپی 24)), 220-177. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=9011



Vancouver : کپی

آگیلاروفایی مریم. رضایت شغلی معلمان مدرسه: توسعه الگوی رضایت شغلی در نظامهای تربیتی و سازمانی . مدرس علوم انسانی. 1381 [cited 2022May17];6(1 (پیاپی 24)):220-177. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=9011



IEEE : کپی

آگیلاروفایی، م.، 1381. رضایت شغلی معلمان مدرسه: توسعه الگوی رضایت شغلی در نظامهای تربیتی و سازمانی . مدرس علوم انسانی, [online] 6(1 (پیاپی 24)), pp.220-177. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=9011.



 

 
بازدید یکساله 516 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی