برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1382 , دوره  1 , شماره  1 ; از صفحه 151 تا صفحه 174 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي ارتباط بين حافظه معنايي و خلاقيت در دو گروه از دانش آموزان دختر تيز هوش و عادي: رويكرد نوروپسيكولوژيك

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا (س)
 
چکیده: 

در اين پژوهش، چگونگي پردازش اطلاعات به طريق چند وجهي (ديداري، شنيداري و شنيداري – ديداري، ميدان ديداري راست، ميدان ديداري چپ و پردازش با هر دو نيمکره مغز) و با استفاده از روش راه اندازي معنايي و رابطه اين پردازش با ويژگي هاي تفکر خلاق، بررسي شد. اين مطالعه بر روي دو گروه از دانش آموزان دختر تيز هوش و عادي در مقطع دبيرستان انجام گرفت. هدف از اين مطالعه، بررسي و شناخت فرايندهاي حافظه ي معنايي و خلاقيت عابدي (عابدي، 1995) حافظه ي معنايي و خلاقيت، اندازه گيري شد.
نتايج نشان مي دهد که کارکردهاي عصبي در افراد تيزهوش انرژي کمتري را به مصرف مي رساند و زمان واکنش در آنها سريع تر است. دو گروه از لحاظ خلاقيت تفاوت معني دار با يکديگر نشان نداده اند. نتايج بر اساس نظريه هوش چند وجهي (هوارد گاردنر، 1998 و رنزدلي1998)، موردبحث قرار گرفته است و يک مدل بازنمايي چند گانه از لحاظ معنايي ارائه شده، که در ياري رساندن به برنامه هاي آموزشي و پرورشي استعدادهاي خلاق مي تواند راه گشا باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 163
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی