برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1383 , دوره  1 , شماره  1 ; از صفحه 19 تا صفحه 34 .
 
عنوان مقاله: 

نقش آموزش مهارت هاي ابزار وجود و حل مساله در پيش گيري و كاهش مصرف سيگار دانش آموزان شهر تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
گسترش روزافزون مصرف سيگار در جامعه و به ويژه در نوجوانان، از جمله مسايل و مشکلات اساسي جامعه ماست. بر همين اساس، در اين پژوهش سعي شد که تاثير آموزش مهارت هاي ابزار وجود و حل مساله، در پيش گيري و کاهش مصرف سيگار مطالعه گردد. نمونه ي پژوهش حاضر، 112 دانش آموز پايه ي اول مقطع متوسطه در منطقه ي 10 آموزش و پرورش شهر تهران بود که در چهار گروه (دو گروه آزمايش و دو گروه گواه) قرار داشتند. شمار افراد گروه هاي آزمايش و گواه سيگاري، 48 نفر (24 نفر در هر گروه) و شمار افراد گروه هاي آزمايش و گواه غير سيگاري 64 نفر (32 نفر در هر گروه) بود. در اين پژوهش، پس از مصاحبه اوليه و شناسايي دانش آموزان سيگاري و غير سيگاري، و ميزان مصرف سيگار دانش آموزان سيگاري، در 10 جلسه مهارت هاي ابزار وجود و حل مساله به دو گروه آزمايش آموزش داده شد، اما به دانش آموزان دو گروه گواه هيچ گونه آموزشي ارائه نشد و آن ها برنامه معمول خود را طي کردند. 6 ماه پس از زمان آموزش، ميزان مصرف سيگار و نيز نگرش دانش آموزان نسبت به سيگار و سيگار کشيدن ارزيابي شد. داده هاي جمع آوري شده با روش هاي تجزيه و تحليل واريانس، آزمون هاي تعقيبي، آزمون t براي گروه هاي هم بسته و آزمون خي دو تجزيه و تحليل شد. يافته ها نشان داد که با اطمينان 99 درصد آموزش مهارت هاي ابراز وجود و حل مساله درکاهش مصرف سيگار، و با اطمينان 95 درصد آموزش اين مهارت ها در پيش گيري از ابتلا به مصرف سيگار تاثير دارد. هم چنين بر اساس نتايج به دست آمده، آموزش اين مهارت ها تاثيري معنادار در ايجاد نگرش منفي نسبت به سيگار و سيگار کشيدن ندارد. با توجه به نتايج به دست آمده مي توان با آموزش مهارت هاي ابراز وجود و حل مساله به دانش آموزان، نسبت افراد سيگاري و ميزان مصرف سيگار را کاهش داد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 143
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی