برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

رويكردهاي فلسفي، عرفاني و روان شناختي سلامان و ابسال جامي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده ادبیات و علوم انسانی ارومیه
 
چکیده: 
درباره "سلامان و ابسال" حدود سه روايت با تفسيرهاي متفاوت موجود است. جامي روايت حنين بن اسحاق و ابن سينا را به نظم كشيده و همانند خواجه نصيرالدين طوسي به تفسير آن پرداخته است. اين روايت با كمي اختلاف همان روايت يوناني حنين بن اسحاق است ، تفسير وي نيز شبيه تفسير خواجه نصير است و بيشتر جنبه فلسفي و اخلاقي دارد. تقريبا اولين كسي كه به نقد سلامان و ابسال ابن سينا پرداخته ، امام فخر رازي است. بعدها خواجه نصير نظر امام فخر را رد مي كند . او معتقد است مراد از "سلامان" نفس و مراد از "ابسال" درجه و مقام تو در عرفان و "ملك" عبارت از عقل فعال و "حكيم الهي" عبارت از فيض الهي است كه بر عقل فعال فايض مي شود. عباس احمد، دانشمند مصري ، شارح ديگري است كه با ديد فلسفي ، به "سلامان و ابسال" پرداخته است. در دوران اخير هنري كربن به تفسيري عرفاني و روان شناختي سلامان و ابسال پرداخته و نظريه خواجه نصير را نقد كرده است ، به عقيده وي سلامان و ابسال داستاني هرمسي است كه به شرح مدارج راز آموزي عرفاني قهرمان برحسب استحاله هاي باطني و سلسله مراتب تبدل عارف مي پردازد. افزون بر اين رهيافت هاي عرفاني و روان شناختي مي توان به رگه هاي ديگري از مايه هاي روانشناختي در سلامان و ابسال دست يافت. فضاي همه رخدادهاي اين داستان تمثيلي همانند داستان هاي تمثيلي سهروردي عالم خيال و يا رويا و خواب است. در مقالات شمس تبريزي نيز به اين عالم ، در پيوند با دگرگوني هاي روح عارف و درون او توجه شده است.
 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 215
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی