برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تير 1381 , دوره  9 , شماره  39 ; از صفحه 1 تا صفحه 8 .
 
عنوان مقاله: 

عليت در كتب عرفاني محيي الدين ابن عربي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه الهیات دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 

عليت از مسائل زنده و اساسي فلسفه است و فلاسفه به تفصيل به آن پرداخته اند، اما ابن عربي به عنوان يك عارف عرفان نظري، از آن جا كه موضوع عرفان نظري توحيد و موحد، يعني انسان كامل است، وظيفه خود نمي بيند كه مستقلا به اين بحث بپردازد. از اين رو، بايد در بين كلمات او جستجو و لوازم سخنانش را جمع آوري كرد تا بتوان در اين موضوع مطلبي را به رشته تحرير در آورد. در اين مقاله كه موضوع اصلي آن، مشخص كردن نظر ابن عربي در خصوص قبول و يا رد عليت است، به همين شيوه عمل شده و به اين منظور به مهم ترين كتب او يعني فتوحيات مكيه و همچنين فصوص الحكم و نوشته هاي شارحان كتاب او نظير قيصري، جامي و شعراني مراجعه است و با جمع آوري گزاره هاي مربوط به مساله عليت تجزيه، تحليل، دسته بندي واستخراج لوازم عقلي و منطقي آن ها اين نتيجه به دست آمده كه ابن عربي در عالم شهادت هيچ گونه عليت و تاثيري را قبول ندارد، ولي بين حق و خلق عليت را مي پذيرد، هر چند از آن با تعبيراتي از قبيل تجلي، ظهور و تعين ياد مي كند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 84
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی