6 SID.ir | بررسي وضعيت امور رفاهي كاركنان سازمان تامين اجتماعي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي وضعيت امور رفاهي كاركنان سازمان تامين اجتماعي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
 
چکیده: 

(امور رفاهي) مكمل عمليات استخدام است و نقش اساسي در نگهداري و ايجاد انگيزه در منابع انساني سازمان دارد. سازمان تامين اجتماعي نيز با بيش از 32 هزار پرسنل در بخش هاي بيمه اي، درماني و ستادي كه مسئوليت قريب به شش ميليون بيمه شده اصلي را در موضوع تامين اجتماعي به عهده دارند از اين قاعده مستثنا نيست و وضعيت امور رفاهي در عملكرد اين مجموعه و در نتيجه، جلب رضايت قريب به بيست و هشت ميليون بيمه شده و اعضاي خانواده آن ها مؤثر خواهد بود. لذا با هدف شناخت وضعيت امور رفاهي كاركنان، پژوهش حاضر به سفارش سازمان تامين اجتماعي به اجرا در آمد و علي رغم اين كه روش تحقيق، توصيفي بوده، ولي به منظور تبيين علمي از پديده مورد بحث، از تئوري هاي مربوط به حوزه هاي مديريت بهره برداري شد. ابزار جمع آوري اطلاعات، مصاحبه ساخته شده بوده و جامعه آماري، كاركنان شعبات تامين اجتماعي در هفت مركز استان بودند كه به صورت نمونه گيري تصادفي با حجم نمونه معنادار انتخاب شدند. سوال اصلي در اين پژوهش اين بود كه اولا امور رفاهي سازمان براي كاركنان شامل چه مواردي است. ثانيا ميزان رضامندي كاركنان از اين امور در رابطه با برخي از متغيرها چگونه است و ثالثاً بين نظر كاركنان به امور رفاهي و برخي از متغيرها، چه رابطه اي وجود دارد؟ از هر يك از متغيرها، تعاريف نظري و عملي ارائه و چگونگي اندازه گيري آن ها نيز مشخص گرديد. امور رفاهي در 25 مقوله و نظر كاركنان در 15 مقوله مورد سنجش قرار گرفت. برخي از نتايج به دست آمده عبارت بود از:
- بيش ترين تسهيلات رفاهي مورد استفاده، كمك هاي غير نقدي و وام كارگشايي بوده ودر همين راستا، همين دو مقوله همراه با وام اضطراري به عنوان مطلوب ترين تسهيلات رفاهي از سوي كاركنان معرفي شده اند.
- بيش ترين رضامندي از مقولات رفاهي مورد استفاده مربوط به وام كارگشايي بوده و در همين راستا، همين دو مقوله همراه با وام اضطراري به عنوان مطلوب ترين تسهيلات رفاهي از سوي كاركنان معرفي شده اند.
- بيش ترين رضامندي از مقولات رفاهي مورد استفاده مربوط به وام كارگشايي، پلاژ ساحلي و زائرسرا و بيش ترين نارضايتي مربوط به تعاوني مصرف، وام مسكن و غذاخوري بود.
- ارتباط بين ميزان رضا مندي از مجموعه تسهيلات رفاهي به ميزان سن، سطح سواد، سابقه كار، واحد سازماني و طبقه اجتماعي تاييد شد؛ ولي با حجم خانوار، بخش سازماني و ميزان برخورداري از تسهيلات رفاهي محل سكونت تاييد نگرديد.
- نظر كاركنان نسبت به مقولات رفاهي با بخش سازماني، نوع جنس و سابقه كار ارتباط نداشت، در حالي كه وجود اين ارتباط با پايگاه اجتماعي، ميزان رضامندي از مقولات رفاهي، سطح سواد و سن تاييد شد. در پايان پژوهش، پيشنهادهاي كاربردي متناسب با نتايج حاصل از تحقيق ارائه شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 965
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی