برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي برنامه آموزش حسابداري در دانشگاه هاي ايران در مقطع كارشناسي: ديدگاههاي شاغلين در حرفه حسابداري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه الزهرا (س)
 
چکیده: 

برنامه آموزشي مي تواند به عنوان يك سري دروسي كه دانش پژوه را به سوي يك هدف معين راهنمايي مي كند، تعريف گردد. هدف اصلي برنامه هاي آموزشي حسابداري آماده نمودن دانشجويان براي موفقيت در امتحانات و كسب مدرك تحصيلي و به دست آوردن شرايط لازم براي ورود به حرفه است. براي اينكه دانشجويان حسابداري برنامه آموزشي بهتري داشته باشند، پژوهش هاي متعددي در اين زمينه انجام شده است، كه بررسي برنامه آموزش حسابداري يكي از عناوين اين پژوهشها است

با توجه به اينكه در سال هاي اخير، تعداد فارغ التحصيلان رشته حسابداري افزايش يافته است و كارفرمايان امكان انتخاب به دست آورده اند. مربيان رشته حسابداري خواستار برنامه هاي آموزشي مناسب و منطبق با نياز جامعه اقتصادي مي باشند. در گذشته حسابداران كساني بودند كه روكشي بر آستيني خود مي كشيدند و بر روي ميزهاي كوچك در حالي كه چراغي در بالاي سرشان روشن بود، كار مي كردند. اما امروزه آنها به جاي استفاده از مدادهاي جوهري كليدهاي كامپيوتر را مي فشارند. دانش استفاده از كامپيوتر ضرورتي است كه دانشجويان رشته حسابداري در برنامه هاي آموزشي مقطع كارشناسي، خصوصا در معرفي موضوعاتي از قبيل سيستم هاي اطلاعاتي، پيش بيني هاي فروش و روش هاي كمي بازرگاني با آن روبرو هستند. در نتيجه بسياري از دانشكده هاي شناخته شده بازرگاني، دانشجويان خود را ملزم به خريد كامپيوتر شخصي مي كنند. امروزه در هر دفتر كار بدون توجه به اندازه و نوع فعاليت آن، وجود كامپيوتر ضرورت دارد. با كمك كامپيوتر، حسابداران مي توانند صورت هاي مالي صحيح تر و به روز تري با هزينه كمتر تهيه كنند.
از آنجا كه فرآيند آموزش- آموختن شامل مدرسين، دانشجويان و برنامه هاي آموزشي است و برنامه هاي آموزشي مي تواند به عنوان تمام تجربيات آموزشي كه يك فرد به دست مي آورد، تلقي گردد. براي اطمينان از اينكه دانشجويان حسابداري داراي تجربه مورد نياز مي باشند، متخصصين و مربيان بايد برنامه هاي آموزشي آنها را بررسي نمايند. در اين ارتباط، آنها براي مجهز كردن دانشجويان به مهارت ها و ابزارهايي كه آنان را به حسابداراني موفق تبديل مي كند، با فشار روبرو هستند .

ايران كشور صاحب نامي در آسياست و بايد با پيشرفت هاي دنيا همگام باشد. از اين رو توجه به آموزش عالي از اولويت ها به شمار مي رود. اين پژوهش به بررسي ديدگاه هاي شاغلين در حرفه حسابداري در ارتباط با مفاد برنامه مصوب آموزش حسابداري در مقطع كارشناسي در دانشگاه هاي ايران مي پردازد. هدف اصلي اين پژوهش تهيه يك برنامه آموزش حسابداري مناسب براي دانشگاه هاي ايران در مقطع كارشناسي است. برنامه اي كه از ديد شاغلين در حرفه پاسخگوي نيازهاي بازار كار ايران باشد.
سي و سه برنامه آموزش حسابداري دانشگاه هاي آمريكا مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است نتايج نشان داد كه براي دريافت مدرك كارشناسي از دانشگاه هاي امريكايي، گذراندن 126 واحد درسي ضرورت دارد. بيشترين تاكيد اين برنامه هاي آموزشي بر دانش عمومي است كه 45.56% ساعات درس يا تقريبا دو سال را به خود اختصاص داده است. در حالي كه 33.7% ساعات درس براي دانش تخصصي وابسته و 21.1% باقيمانده ساعات براي دانش تخصصي حسابداري در نظر گرفته شده است. اين تجزيه و تحليل به منظور تهيه راهنمايي براي مشخص نمودن درسها و عناوين اصلي آنها كه بايد در برنامه آموزش حسابداري در دانشگاه هاي ايران گنجانده شود، انجام پذيرفت.
از آنجا كه چنين برنامه هايي براي تربيت فارغ التحصيلاني كه جذب بازار كار آمريكا مي شوند، مناسب است، برنامه اي متوازن كه متناسب جامعه، سيستم آموزشي و الزامات بازار كار ايران باشد، پيشنهاد گرديد. اين برنامه داراي سه جز اصلي است كه از تاكيد يكساني برخوردارند. به عبارت ديگر يك سوم برنامه به هر جزء اختصاص داده شده است. با اين پيش فرض، پرسشنامه تحقيق براي به دست آوردن اطلاعات به منظور بررسي ديدگاه هاي شاغلين در حرفه حسابداري نسبت به اين اجزاي اصلي و نيز دروس حسابداري كه بايد در برنامه گنجانده شود، تهيه گرديد. اطلاعات جمع آوري شده با هدف پاسخگويي به ده سوال تحقيق، مورد تجزيه وتحليل قرار گرفت.
تجزيه و تحليل اطلاعات با استفاده از تحليل واريانس يك طرفه، دو طرفه و سه طرفه در سطح معني داري 0.05 انجام پذيرفت.

 

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 242
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی