3 SID.ir | آموزش دروس در تلفيق با تربيت بدني و ورزش
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

آموزش دروس در تلفيق با تربيت بدني و ورزش

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی دانشگاه تربیت معلم
 
چکیده: 

تربيت بدني تلفيقي (integrated physical education) در مدارس و سيستم آموزش و پرورش جهان از اوايل قرن بيستم در مطالعات و منابع آموزشي مطرح شد و در سال هاي اخير در اغلب كشورهاي جهان توجه ويژه اي به نام برنامه به ويژه در مدارس ابتدايي معطوف گشته است. امروز اكثر كشورها با تشخيص ضعف برنامه هاي سنتي خود، به كارايي و بهره دهي آموزش ادغامي و تلفيقي اعتقاد و اطمينان پيدا كرده و يا به كار گيري اين روش توانسته اند تحولي در آموزش درس تربيت بدني و ورزش، كه توام با دروس ديگر انجام مي گيرد- به وجود آورند و از اين طريق نيازهاي اساسي آموزشي يادگيرندگان را رفع كنند.
هدف از برنامه هاي آموزش ادغامي و تلفيقي فقط ارتباط دادن يك يا چند موضوع درسي به يكديگر يا رفع تكليف آموزش نيست، بلكه هدف اصلي، ادغام و تلفيق متفكرانه و هوشمندانه و با برنامه است كه رسيدن به اين هدف كار مشكلي است. در اين نوع ادغام و تلفيق بايد هويت اصلي دروسي كه به صورت ادغامي و تلفيقي آموزش داده مي گردند حفظ شود تا استمرار آموزش و يادگيري بعد دچار مشكل نشود. در اين نوع برنامه ريزي بايد مواد و مفاهيم آموزش سازماندهي شده با روش هاي آموزش جديد و نو تدريس شوند.
تجاربي كه از اجراي موفق برنامه هاي آموزش ادغامي و تلفيقي در كشورهاي مختلف جهان به دست آمده نشان مي دهد كه معرفي برنامه هاي تلفيقي يك استراتژي جديد براي افزايش همكاري ميان معلمان و افزايش سطح انگيزش دانش آموزان براي ياديگري بهتر و افزودن بر زمان و تعداد دفعات كلاس هاي دروس ادغامي به چندين برابر است. از طرفي به كار گيري اين روش، زمينه يادگيري را در دروس ادغامي افزايش ميدهد و ارتباط كاربردي دروس نسبت به يكديگر را نشان مي دهد.
در خصوص نوع ادغام و تلفيق برنامه هاي آموزش تربيت بدني و ورزش فوگارتي بيان كرده كه ادغام برنامه آموزشي هم بايد دروني باشد (ادغام مفاهيم تربيت بدني و ورزش با يكديگر) و هم بيروني (ادغام تربيت بدني و ورزش با دروس ديگر) كه در اين مقاله در خصوص اين موارد بحث شده است.
ضمنا در اين مقاله به معايب و محاسن به كار گيري اين شيوه آموزشي در مدارس و دانشگاه ها اشاره گرديده است. همچنين تحقيقاتي كه نشان دهنده مزيت و برتري به كار گيري اين روش نسبت به روش هاي سنتي ديگر است، مورد بررسي قرار گرفته و سرانجام به راهبردهاي كاربردي و پيشنهادي و نمونه اي از دروس قابل تلفيق اشاره شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1153
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی