برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
دي 1381 , دوره  10 , شماره  42 ; از صفحه 81 تا صفحه 86 .
 
عنوان مقاله: 

ديدگاه دانش آموزان: انتظارات والديني و اضطراب شغلي و تحصيلي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

پژوهش حاضر به بررسي ديدگاه دانش آموزان پيش دانشگاهي در مورد رابطه انتظارات والدين با اضطراب شغلي و تحصيلي پرداخته است. 214 دانش آموز دختر و پسر از 6 مركز پيش دانشگاهي شهر بابل در اين تحقيق شركت كردند. دانش آموزان پس از موافقت مسئولان مدرسه به تكميل مشخصات فردي و پرسشنامه اضطراب شغلي و تحصيلي و پرسشنامه نگرش و انتظارات والديني از ديدگاه دانش آموزان با توجه به سطح تحصيلات مادران و پدران تفاوت وجود دارد؟ 2) آيا بين ديدگاه دانش آموزان دختر و پسر نسبت به انتظارات والديني آنان تفاوت ديده مي شود؟ 3) آيا بين انتظارات والديني و اضطراب شغلي و تحصيلي دانش آموزان رابطه وجود دارد؟ نتايج نشان دادند كه بين سطح تحصيلات مادران و انتظارات غير منطقي آنان از فرزنان تفاوت معنادار وجود دارد. مادران با تحصيلات پايين در مقايسه با ديگر گروه ها انتظارات غير منطقي بيش تري از فرزندان خود داشتند، در حالي كه چنين نتيجه اي در بين پدران با سطوح تحصيلات مختلف و ميزان انتظارات آنان از فرزندان مشاهده نشده. افزون بر اين، يافته هاي تحقيق نشان دادند كه ميانگين نمرات انتظارات غير منطقي مادران از فرزندان در مقايسه با انتظارات پدران به مراتب كم تر است. همچنين دانش آموزان دختر در مقايسه با دانش آموزان پسر انتظارات غير منطقي كم تري از سوي والدين را به خود نسبت مي دادند. به علاوه، تحقيق حاضر در تاييد يافته هاي پيشين نشان داد كه بين انتظارات غير منطقي والدين از ديدگاه دانش آموزان و اضطراب شغلي و تحصيلي آنان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 450
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی