4 SID.ir | جهت گيري تجاري و رشد بخش صنعت در كشورهاي در حال توسعه
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

جهت گيري تجاري و رشد بخش صنعت در كشورهاي در حال توسعه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
اين مقاله به بررسي رابطه بين جهت گيري سياست هاي تجاري، توسعه صنعت و رشد اقتصادي مي پردازد. بدين منظور رشد سهم ارزش افزوده بخش صنعت در توليد ناخالص داخلي جهت سنجش ميزان گسترش فرآيند صنعتي شدن در اقتصادهاي در حال توسعه با استفاده از يك تابع رشد لجستيك مورد مطالعه قرار گرفته است. ابتدا نرخ رشد سهم بخش صنعت در توليد ناخالص داخلي با استفاده از آمار سري زماني براي 36 كشور در حال توسعه و از جمله ايران تخمين زده شده و سپس با استفاده از آمار مقطعي، رابطه نرخ رشد بخش صنعت و جهت گيري تجاري و همچنين رشد صادرات مورد بررسي قرار گرفته است. كشورها به گونه اي انتخاب شده اند كه شامل جهت گيري هاي متفاوت در ارتباط با سياست هاي تجارت خارجي باشند. اين كشورها از نظر جهت گيري تجاري به برون گراي قوي، برون گراي متوسط،درون گراي متوسط و درون گراي قوي تقسيم بندي مي شوند.
نتايج به دست آمده شواهد تازه اي در تأييد راهبردهاي تجاري برون گرا مبتني بر تشويق صادرات ارائه مي‌دهد. آزمون ها حاكي از آن است كه رابطه مثبت و معناداري بين ميزان گسترش بخش صنعت و جهت گيري تجاري وجود دارد. به طور كلّي يافته ها بيانگر آن است كه كشورهاي در حال توسعه اي راهبردهاي توسعه صادرات را در پيش مي گيرند، در مقايسه با كشورهايي كه سياست هاي جايگزيني واردات را دنبال مي كنند به طور مؤثرتري موجبات صنعتي شدن كشور را فراهم خواهند نمود. اين نتيجه گيري بدان جهت حائز اهميت است كه افزايش سهم بخش صنعت در توليد داخلي نقش اساسي را در فرآيند گذار از يك اقتصاد سنتي به يك اقتصاد توسعه يافته ايفا مي نمايد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 145
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی