برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1381 , دوره  12 , شماره  42 ; از صفحه 35 تا صفحه 55 .
 
عنوان مقاله: 

نقد و بررسي مباني فلسفي الگوي آموزشي تفكر انتقادي ماتيو ليپمن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه شیراز
 
چکیده: 

نقد و بررسي مباني فلسفي و تربيتي الگوهاي آموزش تفكر انتقادي در دهه هاي اخير توجّه بسياري از محققان تعليم و تربيت را به خود جلب كرده است. يكي از اين الگوها كه جاذبة تحقيقي زيادي دارد، الگوي آموزش تفكر انتقادي "ماتيو ليپمن" است. ليپمن اين الگو را در سال هاي آخر دهه 1960 طراحي و سپس در "مؤسسه پيشبرد فلسفه براي كودكان" به اجرا در آورد
هدف از نگارش اين مقاله بررسي مفروضات زير ساخت و مباني فلسفي الگوي ليپمن است. براي تحقق اين هدف، ابتدا ديدگاه هاي "زمينه گرايي" و "نسبيت گرايي" مورد اعتقاد ليپمن بررسي مي گردد، سپس محدوديت هاي اين دو ديدگاه نشان داده مي‌شود و در پايان پيشنهاداتي مبني بر به كارگيري ديدگاه "عينيت گرايي- زمينه گرايانه" در زمينه تربيت تفكر انتقادي و نگريستن به مولفه هاي دانشي و نگرشي به عنوان مضامين اصلي پرورش روح انتقادي ارائه مي‌گردد.

 

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 652
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی