برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1381 , دوره  10 , شماره  39 ; از صفحه 141 تا صفحه 168 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي مسايل بازاريابي و صادرات خرماي شاهاني مطالعه موردي استان فارس (شهرستان جهرم)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقیقات کشاورزی فارس، وزارت جهاد کشاورزی
 
چکیده: 

در اين تحقيق ضمن ارايه كلياتي در مورد بازار خرما، خدمات بازاريابي، مقادير حاشيه بازاريابي، سود عوامل بازاريابي، سهم عوامل در حاشيه بازاريابي و كارايي بازاريابي بررسي شده است. تابع حاشيه بازاريابي با استفاده از الگوي مارك - آپ براورد گرديده و در نهايت وضعيت صادرات و مسائل و مشكلات صادركنندگان مورد بررسي قرار گرفته است. آمار و اطلاعات لازم براي انجام اين مطالعه از منابع آماري و روش پيمايشي جمع آوري شده است.
نتايج اين مطالعه نشان مي‌دهد كه به ازاي هر كيلوگرم خرماي شاهاني 570 ريال صرف هزينه هاي بازاريابي و سود عوامل بازاريابي مي‌گردد. از اين مقدار 270 ريال مربوط به حاشيه عمده فروشي و 300 ريال مربوط به حاشيه خرده فروشي مي‌شود. نتايج كارايي بازاريابي نيز نشان مي‌دهد كه ناكارايي قيمتي در مسيرهاي بازاررساني خرماي شاهاني بسيار بالاست به طوري كه حداكثر ناكارايي قيمتي برابر با يك (مربوط به مسير توليد كننده، عمده فروش و مصرف كننده) و حداقل آن برابر 0.27 (مربوط به مسير توليد كننده و مصرف كننده) است.
همچنين حداكثر ناكارايي فني برابر با 0.37 (مربوط
به مسير توليد كننده، عمده فروش، خرده فروش و مصرف كننده) و حداقل آن برابر با صفر (مربوط به مسير توليد كننده و مصرف كننده) است. نتايج تخمين تابع حاشيه بازاريابي نشان مي‌دهد كه حاشيه بازاريابي با قيمت خرده فروشي رابطه مستقيم و هزينه هاي بازار يابي رابطه معكوس دارد.
از جمله مشكلات صادرات خرماي شاهاني جهرم مي توان به درجه بندي، بسته بندي، عدم امكانات حمل و نقل مناسب، تشريفات دست و پاگير گمركي و وثيقه گذاري بابت صدور محصول خرما و برگشت ارز نام برد.
لذا بهبود و افزايش كارآيي نظام بازاريابي در گرو دقت بيشتر در ارايه خدمات مربوط به حمل و نقل، فرآوري، انبارداري و انتخاب شيوه صحيح بسته بندي خرماست. همچنين از طريق سرمايه گذاري در توليد محصولات جنبي خرماي شاهاني مي توان از ضايعات خرما در مصارف صنعتي جلوگيري كرد و از راه كاهش هزينه برداشت و تبليغات مناسب براي معرفي اين ماده مغذي به بازارهاي جهاني زمينه لازم را براي عرضه خرما به طور مطلوب به دست آورد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 328
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی