برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1381 , دوره  13 , شماره  1 ; از صفحه 207 تا صفحه 234 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير فعاليت حركتي و سازمان دهي در حافظه كودكان بهنجار و عقب مانده ذهني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه اصفهان
 
چکیده: 
پژوهش حاضر به بررسي تاثير فعاليت حركتي و سازمان دهي در حافظه كودكان بهنجار و عقب مانده پرداخته است. گروه نمونه از مناطق مختلف شهر تهران (شمال، جنوب، شرق، غرب و مركز) انتخاب شدند. تعداد كل نمونه برابر 320 نفر كه شامل 120 نفر كودك بهنجار از 6؛ 4 تا 6؛ 5 سالگي، 120 نفر كودك بهنجار از 6؛ 8 تا 6؛ 9 سالگي و 80 نفر كودك عقب مانده ذهني كه از نظر طراز شناختي با كودكان بهنجار 6؛ 8 تا 6؛ 9 سالگي برابر بوده اند و سن آنها از 9 تا 16 سالگي بوده است. موقعيت هاي آزمايشي عبارتند از فعاليت حركتي با سه سطح ترسيم كردن، نگاه كردن، جفت كردن و سازمان دهي در دو سطح متحد و نامتحد. جهت مقايسه داده هاي به دست آمده از تحليل واريانس عاملي (ANOVA) استفاده شد. نتايج مويد فرض هاي زيرند:
1) نگهداري حفظي بر اساس تحول، افزايش مي يابد.
2) نگهداري حفظي كودكان عقب مانده به طور معني دار نسبت به كودكان بهنجار (از نظر طراز شناختي برابر) پايين تر است ولي در مقايسه با كودكان طراز شناختي پايين تر واجد تفاوت معني دار نيست.
3) نگهداري حفظي در هر سه گروه كودكان، در موقعيت سازمان دهي متحد نسبت به موقعيت سازمان دهي نامتحد افزايش بيشتري نشان مي دهد.
4) نگهداري حفظي كودكان در موقعيت ترسيم كردن بهتر از ساير موقعيت ها است ولي اين تفاوت از نظر آماري در سطح 0.90 معني دار است.
5) تفاوت معني دار بين نگهداري حفظي دختران و پسران وجود ندارد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 135
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی