برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه نگرش‌ دانش ‌آموزان ايراني‌ و آمريكايي‌ نسبت به دوستي‌ با دانش آموزان ناتوان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
هدف از پژوهش‌ حاضر مقايسه نگرش‌ دانش آموزان عادي‌ دبيرستاني‌ ايراني‌ و آمريكايي‌ نسبت به امكان دوستي‌ آنها با دانش ‌آموزاني‌ با ناتواني‌ شديد و چگونگي‌ تسهيل چنين دوستي ‌هايي‌ بوده است . به همين منظور نتايج حاصل از پژوهشهاي‌ هندريكسون ، شكوهي‌ يكتا، نيتا پسكي‌ ، و گيبل (1996) و كاووسي‌ (1377) مورد مقايسه قرار گرفت . بدين ترتيب ، از داده هاي‌ مربوط به 289 دانش ‌آموز ايراني‌ و 656 نفر دانش آموز آمريكايي‌ استفاده شد. آزمودني ‌ها با دامنه سني‌ 19-13 سال شامل هر دو گروه دختر و پسر بودند.
"پرسشنامه ادراك دوستي‌ دانش ‌آموزان " (SFPS) روي‌ هر دو گروه از دانش ‌آموزان اجرا شد. نتايج به دست آمده از مقايسه داده هاي‌ دو گروه نشان مي ‌دهد علاوه بر نقاط مشترك ، در بسياري‌ از موارد بين نگرش دانش آموزان ايراني‌ و آمريكايي‌ تفاوت وجود دارد. از جمله اين كه هر دو گروه آزمودني ‌ها دوستي‌ با دانش آموزاني‌ با ناتواني‌ شديد را ممكن دانسته و حاضرند در جهت ايجاد چنين دوستيهايي‌ تلاش كنند. در ايجاد و تسهيل اين گونه دوستيها، دانش‌ آموزان آمريكايي‌ بر نقش بزرگسالان ، و دانش آموزان ايراني‌، به ويژه بر نقش متخصصان ، تأكيد داشته اند. در ضمن در پايان مقاله دلايل احتمالي‌ يافته هاي‌ به دست آمده مورد بحث و بررسي‌ قرار گرفته و كاربردهاي‌ عملي‌ و پيشنهادهايي‌ براي‌ پژوهشهاي‌ آينده ارايه شده است .
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 124
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی