4 SID.ir | مقايسه ادراك لياقتهاي‌ شناختي‌ و اجتماعي‌ در دانش ‌آموزان با پيشرفت تحصيلي‌ پايين، ديرآموز و عادي
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

مقايسه ادراك لياقتهاي‌ شناختي‌ و اجتماعي‌ در دانش ‌آموزان با پيشرفت تحصيلي‌ پايين، ديرآموز و عادي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 
هدف اصلي‌ پژوهش‌ حاضر مقايسه ادراك لياقتهاي‌ شناختي‌ و اجتماعي‌ در سه گروه از دانش آموزان پايه اول دبستان بود. سه گروه آزمودني‌ به طريق نمونه گيري‌ تصادفي‌ به تعداد سي‌ و پنج نفر در هر گروه انتخاب شدند. گروه اول را دانش‌آمرزان با پيشرفت تحصيلي‌ پايين ، گروه دوم را دانش آموزان ديرآموز جايابي‌ شده در كلاسهاي‌ ويژه در مدارس عادي‌ و گروه سوم را دانش آموزان عادي‌ تشكيل مي‌ داد. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش مقياس تصويري‌ ادراك لياقت و پذيرش‌ اجتماعي‌ هارتر و پايك (1984) بود كه به طور انفرادي‌ براي‌ يكايك آزمودني‌ ها اجرا شد. اين مقياس‌ شامل چهار خرده مقياس لياقت شناختي‌، لياقت جسماني‌، پذيرش‌ توسط همسالان و پذيرش‌ توسط مادر است . نتايج به دست آمده با استفاده از روش‌ آماري‌ تحليل واريانس چند متغيري‌ نشان داد : (الف) دانش‌ آموزان با پيشرفت تحصيلي‌ پايين در چهار خرده مقياس مورد بررسي، به طور معناداري نسبت به دانش آموزان عادي از ادراك لياقت خود و پذيرش اجتماعي پايين تري برخوردار بودند؛ (ب) دانش آموزان با پيشرفت تحصيلي پايين در مقايسه با دانش آموزان ديرآموز تنها در دو خرده مقياس لياقت شناختي و پذيرش توسط همسالان به طور معناداري ادراك پايين تري از خود نشان دادند؛ (ج) بين دانش آموزان ديرآموز و دانش آموزان عادي از نظر نمره كل در مقياس مورد نظر هيچ گونه تفاوت آماري معنادار مشاهده نشد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 146
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی