برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي هزينه ‌ها و مقايسه كيفيت آموزش تربيت‌ بدني در نظام آموزش از راه دور و حضوري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه پیام نور
 
چکیده: 

آموزش از راه دور، نظام نوين آموزشي است كه كشورهاي مختلف، بنا به مقتضيات محلي، فرهنگي و اجتماعي خود، از آن در رشته‌ها و سطوح مختلف آموزشي بهره‌مند شده‌اند. موضوع كيفيت آموزشي فراگيران آموزش از راه دور و اقتصادي بودن اين نظام آموزشي در مقايسه با آموزش حضوري، يكي از مسائل مهم و مورد بحث متوليان‌ آن است. اين مقاله به بررسي هزينه‌ها و مقايسه كيفيت آموزش تربيت‌بدني در نظام حضوري و راه دور ايران مي‌پردازد. در اين مطالعه، همبستگي و تاثير رفتار ورودي توسط دو متغير نمره نظري و عملي آزمون ورود به دانشگاه (كنكور) و معدل ديپلم متوسطه با كيفيت آموزشي بررسي شده است. نتايج تحقيق نشان مي‌دهد كه در رشته تربيت‌بدني در دوره اول پذيرش دانشجو سرانه آموزشي نظام از راه دور 5.2 برابر بالاتر از آموزش حضوري است. هزينه آموزش از راه دور، تحت تاثير تعداد دانشجو قرار دارد و و با افزايش تعداد فراگيران، سرانه آموزشي بشدت كاهش مي‌يابد. با پذيرش 455 نفر، سرانة دو نظام تقريباَ همسطح است و با بيش از اين تعداد، سرانه آموزش از راه دور كاهش مي‌يابد. در بخش مقايسه كيفيت آموزشي، مشخص شد كه دانشجويان نظام از راه دور با پيشينة علمي ضعيف‌تري وارد دانشگاه مي‌شوند كه اين تفاوت از نظرآماري معني‌داري وجود دارد. نتايج نهايي پژوهش نشان مي‌دهد كه به رغم بالاتر بودن نمرات رفتار ورودي دانشجويان حضوري، دانشجويان نظام از راه دور در دروس نظري با ماهيت علوم انساني و علوم پايه از كيفيت آموزشي بالاتري برخوردارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 159
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی