برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1383 , دوره  17 , شماره  3 ; از صفحه 261 تا صفحه 271 .
 
عنوان مقاله: 

اثر تجويز توام خوراكي رتينوئيك اسيد ولسيتين بر يادگيري فضايي موشهاي صحرايي نر بالغ نژاد NMRI در دستگاه ماز T - شكل

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مطالعات نشان مي دهد كه لسيتين (Lc) و ويتامين (RA) A در روند يادگيري و حافظه تاثير دارد. در اين مقاله اثرات توام Lc و RA  بر يادگيري فضايي موشهاي صحرايي نر در دستگاه ماز - T شكل بررسي شده است. بدين منظور از موشهاي صحرايي نر بالغ نژاد NMRI با ميانگين 25 ± 275 گرم (5-4.5) ماهه، استفاده شد. تمامي موشها با دستگاه ماز-T شكل بر طبق روش استاندارد طي 9 روز متوالي در 12 گروه هفت تايي ارزيابي رفتاري شدند. به موشهاي گروه (3-1) مقادير مختلف (480, 240, 120mg/kg) RA در مدت 9 روز، به گروه (7-4) مقادير مختلف (160000, 120000, 80000, 40000Iu/kg) RA در مدت 5 روز و به گروههاي شاهد Lc يا ويتامين A گروه (9و8) آب مقطر خورانده شد. در گروه كنترل (گروه10) هيچ گونه تجويزي صورت نگرفت. نتايج نشان داد Lc120mg/kg و همچنين RA (120000, 80000 Iu/kg) زمان یادگیری را در روزهای آزمایش و آزمون خاموشی کاهش می دهد. در گروه 11 (RA80000Iu/kg, Lc120mg/kg) و در گروه 12 (RA 120000Iu/kg, Lc 120mg/kg) تجويز خوراكي به صورت توام انجام شد و نتايج نشان داد تجويز مقادير توام (Lc120mg/kg و ویتامین 8000Iu/kg A) يادگيري فضايي را بهبود مي بخشد(P≤0.05). بنظر مي رسد كه ويتامين A باعث افزايش سطح فعاليت آنزيم استيل كولين ترانسفراز مي گردد. در نتيجه ساخته شدن استيل كولين ناشي از لسيتين كه پيش ساز كولین است را افزايش مي دهد و اين افزايش باعث بهبود يادگيري مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 136
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی