3 SID.ir | عوامل مرتبط با شدت حوادث ترافيكي منجر به بستري در سرنشينان وسايل نقليه چهار چرخ
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
پايش :   پاييز 1383 , دوره  3 , شماره  4 ; از صفحه 273 تا صفحه 278 .
 
عنوان مقاله: 

عوامل مرتبط با شدت حوادث ترافيكي منجر به بستري در سرنشينان وسايل نقليه چهار چرخ

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* میدان امام خمینی، خیابان 30 تیر، بیمارستان سینا، مرکز تحقیقات تروما و جراحی سینا، گروه پزشکی احتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
 
چکیده: 

مطالعات جامع اندكي در زمينه عوامل موثر در ايجاد حوادث ترافيكي و عوامل مرتبط با شدت اين حوادث در كشور انجا شده است. اين تحقيق در نظر دارد ارتباط برخي عوامل در هنگام وقوع حادثه ترافيكي را با شدت آسيب منجر به بستري در سرنشينان وسايل نقليه چهار چرخ تعيين نمايد.
در اين مطالعه از داده هاي طرح ملي تروما - مطالعه تهران - كه به صورت مقطعي در سال 79- 78 در شش بيمارستان بزرگ تهران به اجرا در آمد استفاده شده است. از 8000 بيمار ترومايي در طرح ملي، تعداد 564 بيمار كه همگي سرنشين وسيله نقليه چهار چرخ بوده و دچار آسيب غير كشنده منجر به بستري شده بودند بررسي شدند. جهت ارزيابي شدت آسيب از معيار شدت آسيب (INJURY Severity Score - ISS) استفاده گرديد. ميانگين سني افراد 32.83 سال (انحراف معيار 16.42 سال) و 72.2درصد آنان مرد بودند 87.6 درصد سرنشين اتومبيل سواري، 3.5 درصد سرنشين وانت، 8 درصد سرنشين وسايل نقليه سنگين بوده و ميانگين امتياز ISS در اين گروه ها به ترتيب عبارت بود از: 5.83، 7.74، 5.78.
سرنشينان وانت در تصادفات نسبت به سرنشينان
ماشين هاي سواري، آسيب شديد تري داشته و ميزان آسيب وارد به سر در سرنشينان وانت نسبت به ساير وسايل نقليه بيشتر بود. همچنين شدت آسيب در مصدومين حوادث خارج شهري نسبت به حوادث داخل شهري بيشتر بود .(P<0.05)
موضوع ايمني وانت ها مساله اي قابل بررسي بوده و نيازمند تحقيقات جامع تري ميباشد. جهت تحقيق در در زمينه حوادث ترافيكي، ايجاد سيستمي جهت ثبت و گزارش دهي استانداري حوادث ضروري است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 183
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی