4 SID.ir | شكاف كيفيت خدمات بهداشتي اوليه ارایه شده در مراكز بهداشتي شهرستان كاشان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

شكاف كيفيت خدمات بهداشتي اوليه ارایه شده در مراكز بهداشتي شهرستان كاشان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* زاهدان، خیابان دندان پزشکی، روبروی عیدگاه اهل سنت، پلاک 3، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
 
چکیده: 
زمينه :اولين گام اساي در تدوين برنامه هاي ارتقاي كيفيت ، شناخت ادراك ها و انتظارهاي دريافت كنندگان خدمت از كيفيت خدمات ، تعيين شكاف كيفيت و اتخاذ راهكارهايي براي رفع شكاف است.
هدف : مطالعه به منظور تعيين شكاف كيفيت خدمات بهداشتي اوليه ارائه شده در مراكز بهداشتي و خانه هاي بهداشت شهرستان كاشان انجام شد.
مواد و روش ها : اين مطالعه مقطعي در سال 1381 بر روي 300 نفر از زمان دريافت كننده خدمات بهداشتي اوليه انجام شد. نمونه گيري به روش خوشه اي تصادفي ودر خوشه ها به روش تصادفي منظم بود. گردآوري داده ها به كمك پرسش نامه تدوين شده بر اساس ابزار SERVQUAL كه شكاف كيفيت را در پنج بعد خدمت اندازه گيري مي نمايد ، انجام شد. داده ها با استفاده از روش هاي آمار توصيفي و تحليلي و ضريب همبستگي تحليل شدند.
يافته ها : به طور كلي شكاف كيفيت در خدمات ارائه شده وجود داشت . كمترين شكاف كيفيت در بعد ملموس خدمت و بيش ترين شكاف در بعد پاسخ گويي به دست آمد. سن پاسخ گويان با نمره هاي شكاف همبستگي مستقيم (P<0.0001 و 48/0=r) و ميزان تحصيلات آنها با نمره هاي شكاف ارتباط معكوس داشت (001/0=p و 26/0=r). محل دريافت خدمت با نمره هاي شكاف كيفيت ارتباط معني دار داشت (003/0=p و 24/0=r)، ولي بين شغل و شكاف كيفيت ارتباط معني دار مشاهده نشد.
نتيجه گيري : يافته ها نشان داد خدمات ارائه شده در هيچ يك از ابعاد فراتر از حد انتظار پاسخ گويان نبود ودر اين مراكز براي بهبود ارائه خدمت فرصت هايي وجود دارد.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 133
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی