3 SID.ir | فلسفه فن آوري و آموزش فن آوري
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

فلسفه فن آوري و آموزش فن آوري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تهران
 
چکیده: 

فن آوري، همچون ساير پديده هاي بشري يا طبيعي، محتاج تأمل فلسفي و انديشيدن در حوزه فلسفه فن آوري است . آموزش فن آوري. از جمله ، در گرو آن است كه چنين تأملي با دقت كافي صورت پذيرد. گونه هاي مختلف فلسفه فن آوري ، نيازمند بحث و بررسي است زيرا برخي از آنها شهرت يافته اند و در عمل ، ذهن ما را در قالب خرد شكل مي دهند. در اين مقاله ، دو گونه از فلسفه هاي فن آوري مورد بررسي قرار گرفته و از گونه سومي حمايت شده است . در گونه نخست ، فن آوري چون امري طبيعي . خنثي در نظر گرفته ميشود كه به لحاظ ارزشي خنثي است و تأثير يك جانبه بر فرهنگ دارد. در گونه دوم ، فن آوري چون امري فرهنگي - تك ارزشي لحاظ ميشود كه ارزش غالب بر آن ناشي از عقلانيت ابزاري و گرايش به تصرف و تسلط است . درگونة سوم ، فن آوري چون امري طبيعي - فرهنگي - چند ارزشي در نظر گرفته ميشود. فن آروي در يك لايه ، از طبيعت ذهن و ضمير آدمي نشأت مييابد اما با قرار داشتن در چارچوب فرهنگ شكل ارزشي نيز مييابد. و در اين خصيصه ، برخلاف رويكرد دوم ، نظر بر چند ارزشي بودن آن است . با قبول رويكرد سوم ، اقتضاهاي آن در آموزش فن آوري مورد بحث قرار گرفته است . بر اين اساس ، آموزش فن آوري را نبايد به مهارت آموزي محدود كرد. زيرا هم مستلزم دسترسي به دانشهاي مرتبط با فن آوري و هم متلزم ايجاد گرايش هاي اجتماعي، اخلاقي، و جهان شناختي است .

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 362
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی