5 SID.ir | تحليل ادوار تجاري در اقتصاد ايران
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تحليل ادوار تجاري در اقتصاد ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مروري بر ادبيات اقتصادي در زمينه تحليل ادوار تجاري، نمايانگر قدمت اين موضوع در بين مباحث اقتصادي مي باشد، اين مساله از اوايل قرن نوزدهم ميلادي مورد توجه اقتصاد دانان بوده است. در اين راستا تلاش اقتصاد دانان عمدتا حول دو محور اصلي متمركز بوده، يكي شناخت عوامل موثر بر پيدايش دوره هاي ركورد و رونق در اقتصاد و ديگري تحليل شاخص هاي آماري در رابطه با ادوار تجاري، نظير دامنه، قلمرو و طول دوره، در اين مقاله ادوار تجاري در اقتصاد ايران طي دوره 1380-1338 با استفاده از تحليل هاي آماري و ابزار اقتصاد سنجي مورد بررسي و تحليل قرار گرفته است.
نتايج حاصل از بررسي ادوار تجاري در اقتصاد ايران نشان مي دهد، داده هاي مربوطه از يك همبستگي سريالي نسبتا قوي برخوردار هستند. همچنين طول يك دور كامل تجاري در اقتصاد ايران، در حدود 11 سال برآورد شده است.
در نهايت روشن گرديد متغيرهايي نظير درآمدهاي نفت و گاز، سرمايه گذاري بخش خصوصي، كسري بودجه دولت و نقدينگي بخش خصوصي عمده ترين عوامل شكل گيري ادوار تجاري در اقتصاد ايران به حساب مي آيند. بنابراين، مقاله سعي دارد با روشن نمودن فضاي حركتي ادوار تاريخي در ايران راه را براي اجراي سياست هاي اقتصادي بلند مدت در اين زمينه هموار نمايد.

 

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 283
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی