2 SID.ir | بررسي ميزان آگاهي دبيران از حالات رواني دوران نوجواني در دبيرستان هاي پسرانه شهر اصفهان
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان آگاهي دبيران از حالات رواني دوران نوجواني در دبيرستان هاي پسرانه شهر اصفهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
 
چکیده: 

مقدمه. مطالعه و شناختن احساسات و عواطف نوجوانان بسيار حائز اهميت است و هر معلم بايد رشد و تكامل هيجاني‌ و عاطفي‌ عادي‌ دانش آموزان نومجوان را بشناسد و اختلالات عاطفي‌ و اثر آن را بر بهداشت رواني‌ دانش آموزان بداند. لذا وظيفه مربيان و معلمين است كه از شرا يط اخلاقي‌، فكري‌، اجتماعي، رواني‌ و نوجوانان آگاهي‌ داشته باشند.
روش. پژوهش حاضر مطالعه‌اي‌ توصيفي‌ تحليلي‌ (survey) است كه در سال 1372 در دبيرستانهاي‌ پسرانه منتخب شهر اصفهان انجام گرفته است . هدف از اين مطالعه تعيين ميزان آگاهي‌ دبيران از حالات رواني‌ دوران نوجواني‌ بوده است. بدين منظور تعداد 140 نفر از دبيران مرد دبيرستانهاي‌ پسرانه از طريق روش نمونه‌گيري‌ چند مرحله‌اي‌ (طبقه‌اي‌ تصادفي‌ ساده) انتخاب شدند. ابزار گرد‌آوري‌ پرسشنامه ‌اي‌ بود كه توسط آن آگاهي‌ از پنج حالت رواني‌ مربوط به دوران نوجواني‌ و مشخصات فردي‌ آنها مورد ارزيابي‌ قرار گرفته است.
نتايج. نتايج بدست آمده نشان داد بطور كلي‌ اكثريت واحدهاي‌ مورد پژوهش (73.6 درصد) نسبت به حالات رواني‌ دوران نوجواني‌ از آگاهي‌ متوسطي‌ برخوردار بوده‌اند و متغيرهايي‌ نظير سن، سنوات خدمت، رشته تحصيلي‌، دارا بودن و نبودن فرزند نوجوان و تماس نزديك و مداوم با نوجوانان ، هر كدام به تنهايي‌ بر روي‌ ميزان آگاهي‌ تاثير داشته است . اما در نهايت آزمون رگرسيون چند متغيره مرحله به مرحله نشان داد كه تنها دو متغير خاص نزديك و مداوم با نوجوانان و سنوات خدمت بر روي‌ ميزان آگاهي‌ تاثير داشته است .
بحث. با توبحه به يافته‌هاي‌ پژو‌هش كه نشانگر آگاهي‌ متوسط بيشتر واحدهاي‌ مورد پژوهش از حالات دوران نوجواني‌ مي‌باشد و يافته‌ هاي‌ پژوهشهاي‌ ديگر نيز مويد آن است، ضرورت دارد كه مسئولين آموزش و پرورش‌ و مراكز تربيت معلم، اولياي مدارس به ويژه معلمين را نسبت به تغييرات و حالات رواني‌ دوران نوجواني‌ بيش از پيش آشنا سازند.
زيرا آگاهي‌ از اين حالات و تغييرات مي ‌تواند در نحوه برخورد دبيران با دانش آموزان در اين سن بحراني‌ و همچنين در ارتقاي كيفيت تعليم و تربيت اثر داشته باشند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 170
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی