برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
مهر و آبان 1382 , دوره  8 , شماره  4 ; از صفحه 121 تا صفحه 123 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي ميزان آگاهي دبيران از حالات رواني دوران نوجواني در دبيرستان هاي پسرانه شهر اصفهان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
 
چکیده: 

مقدمه. مطالعه و شناختن احساسات و عواطف نوجوانان بسيار حائز اهميت است و هر معلم بايد رشد و تكامل هيجاني‌ و عاطفي‌ عادي‌ دانش آموزان نومجوان را بشناسد و اختلالات عاطفي‌ و اثر آن را بر بهداشت رواني‌ دانش آموزان بداند. لذا وظيفه مربيان و معلمين است كه از شرا يط اخلاقي‌، فكري‌، اجتماعي، رواني‌ و نوجوانان آگاهي‌ داشته باشند.
روش. پژوهش حاضر مطالعه‌اي‌ توصيفي‌ تحليلي‌ (survey) است كه در سال 1372 در دبيرستانهاي‌ پسرانه منتخب شهر اصفهان انجام گرفته است . هدف از اين مطالعه تعيين ميزان آگاهي‌ دبيران از حالات رواني‌ دوران نوجواني‌ بوده است. بدين منظور تعداد 140 نفر از دبيران مرد دبيرستانهاي‌ پسرانه از طريق روش نمونه‌گيري‌ چند مرحله‌اي‌ (طبقه‌اي‌ تصادفي‌ ساده) انتخاب شدند. ابزار گرد‌آوري‌ پرسشنامه ‌اي‌ بود كه توسط آن آگاهي‌ از پنج حالت رواني‌ مربوط به دوران نوجواني‌ و مشخصات فردي‌ آنها مورد ارزيابي‌ قرار گرفته است.
نتايج. نتايج بدست آمده نشان داد بطور كلي‌ اكثريت واحدهاي‌ مورد پژوهش (73.6 درصد) نسبت به حالات رواني‌ دوران نوجواني‌ از آگاهي‌ متوسطي‌ برخوردار بوده‌اند و متغيرهايي‌ نظير سن، سنوات خدمت، رشته تحصيلي‌، دارا بودن و نبودن فرزند نوجوان و تماس نزديك و مداوم با نوجوانان ، هر كدام به تنهايي‌ بر روي‌ ميزان آگاهي‌ تاثير داشته است . اما در نهايت آزمون رگرسيون چند متغيره مرحله به مرحله نشان داد كه تنها دو متغير خاص نزديك و مداوم با نوجوانان و سنوات خدمت بر روي‌ ميزان آگاهي‌ تاثير داشته است .
بحث. با توبحه به يافته‌هاي‌ پژو‌هش كه نشانگر آگاهي‌ متوسط بيشتر واحدهاي‌ مورد پژوهش از حالات دوران نوجواني‌ مي‌باشد و يافته‌ هاي‌ پژوهشهاي‌ ديگر نيز مويد آن است، ضرورت دارد كه مسئولين آموزش و پرورش‌ و مراكز تربيت معلم، اولياي مدارس به ويژه معلمين را نسبت به تغييرات و حالات رواني‌ دوران نوجواني‌ بيش از پيش آشنا سازند.
زيرا آگاهي‌ از اين حالات و تغييرات مي ‌تواند در نحوه برخورد دبيران با دانش آموزان در اين سن بحراني‌ و همچنين در ارتقاي كيفيت تعليم و تربيت اثر داشته باشند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

پهلوان زاده، س.، و بشردوست، ن. (1382). بررسی میزان آگاهی دبیران از حالات روانی دوران نوجوانی در دبیرستان های پسرانه شهر اصفهان . پژوهش در علوم پزشکی, 8(4), 121-123. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=6905



Vancouver : کپی

پهلوان زاده سعید، بشردوست نصراله. بررسی میزان آگاهی دبیران از حالات روانی دوران نوجوانی در دبیرستان های پسرانه شهر اصفهان . پژوهش در علوم پزشکی. 1382 [cited 2021September28];8(4):121-123. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=6905



IEEE : کپی

پهلوان زاده، س.، بشردوست، ن.، 1382. بررسی میزان آگاهی دبیران از حالات روانی دوران نوجوانی در دبیرستان های پسرانه شهر اصفهان . پژوهش در علوم پزشکی, [online] 8(4), pp.121-123. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=6905.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 126 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی