1 SID.ir | وضعيت تصادفات خياباني شهر كرمانشاه در سال 1377
برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

وضعيت تصادفات خياباني شهر كرمانشاه در سال 1377

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، سرخه لیژه، دانشکده بهداشت
 
چکیده: 

سابقه و هدف: يكي از علل مرگ و مير در جهان تصادف مي باشد كه به صدر درجه ‌بندي علل مرگ و مير رسيده است و با توجه به افزايش بيش از حد انتظار وسايط نقليه در كرمانشاه در يك دوره 26 ساله و همچنين تصادفات ناشي از عدم التزام رانندگان به اجراي اصول و ضوابط رانندگي، محققان را به مطالعه حاضر با هدف ترسيم سيماي تصادفات وسايط نقليه درشهر كرمانشاه در سال 1377 رهنمون ساخت.
مواد و روش ها: روش مطالعه به صورت توصيفي
است كه با استفاده از سوابق موجود در اداره راهنمايي و رانندگي و پرونده هاي موجود در سازمان پزشكي قانوني كرمانشاه صورت گرفت متغيرهاي سن، جنس، نوع تصادف، زمان، روز، فصل، علت تامه تصادف، عامل موثر در تصادف، جرح، فوت و سن مجروحان مورد بررسي قرار گرفتند.
يافته ‌ها: تعداد كل تصادفات 2334 مورد بود كه به چهار نوع تصادف
تقسيم بندي شدند. تصادفات جرحي و فوتي طبق سوابق راهنمايي و رانندگي 2/11% موارد را تشكيل مي ‌دادند. 7/99% رانندگان تصادف‌ كرده مذكر بودند. بيشتر رانندگان تصادف ‌كرده در محدوده سني 40-20 سال (9/57% ) بودند. بيشترين تصادفات در ساعات قبل از ظهر (12-11 ) و سپس ساعات عصر (18-16) اتفاق افتاده بود. روزهاي شنبه (31/% 17) و پنجشنبه (37/16%) بيشترين آمار تصادف را داشتند. بيشترين تصادفات مربوط به وسايط نقليه سواري (4/52%)  بوده است. بيشترين علت تامه تصادفات عدم رعايت حق تقدم (31.4%) بود. متوفيان ناشي از تصادفات درون ‌شهري 114 نفر بودند كه از اين تعداد 99 نفر مذكر و 15 نفر مونـــث بودند.
بحث: بيشترين علت تامه تصادف، عدم رعايت حق
تقدم تشخيص داده شده، لذا مي ‌توان استنباط نمود كه دليل عمده تصادفات نقص رفتاري رانندگان مي ‌باشد. سن بيشتر افراد تصادف ‌كرده در محدوده 40-20 سال بوده كه سن فعال جامعه مي ‌باشد و بخشي از نيروي مولد جامعه را تشكيل مي ‌دهند و بر اثر تصادف دچار خسارات جاني، مالي و از كارافتادگي معلوليت و در مواردي حتي از بين رفتن نخبه‌ ها در جامعه مي‌ گردند. آموزش هاي فرهنگي و اجتماعي در كاهش تصادف‌ هاي ترافيكي مي ‌تواند بسيار حايز اهميت باشد؛ لذا با توجه به نقش رسانه هاي همگاني، پيشنهاد مي ‌شود كه اصول و مقررات راهنمايي و رانندگي و راه هاي جلوگيري از سوانح و تصادف‌ هاي ترافيكي توسط اين رسانه‌ ها آموزش داده شود.

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 171
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی